Blooming lessen
De taxonomie van Bloom als uitgangspunt voor de ontwikkeling van rijke leeractiviteiten
De taxonomie van Bloom kan als uitgangspunt dienen bij de ontwikkeling van rijke lessen en projecten. De vragen en opdrachten dienen dan zowel een beroep te doen op het 'hogere orde denken' (creëren, evalueren en/of analyseren) als op het 'lagere orde denken' (onthouden, begrijpen en/of toepassen).
De taxonomie biedt een handige structuur waarmee een onderwerp kan worden benaderd en is een praktisch hulpmiddel bij de formulering van leerdoelen.
Ter illustratie worden in onderstaande tabel bij de verschillende niveaus beschreven wat mogelijke ‘acties’ en ‘producten’ zijn om doelgericht aan bepaalde vaardigheden te werken
Niveau | Acties | Producten | |
---|---|---|---|
![]() |
Creëren Ontwikkelen van nieuwe ideeën, |
Combineer Plan Ontwerp Maak Ontwikkel Onderzoek Stel op Formuleer Herschrijf |
Film Verhaal Projectverslag Plan Nieuw spel Lied Media product Advertentie Schilderij |
![]() |
Evalueren De waarde van ideeën, materialen en |
Beoordeel Orden Toets Meet Overtuig Selecteer Leg uit Concludeer Vergelijk Vat samen |
Debat Verslag Evaluatie Beoordeling Conclusie Overtuigende speech |
![]() |
Analyseren Het opdelen van informatie in |
Analyseer Scheid Orden Leg uit Verbind Classificeer (De)construeer Vergelijk Selecteer Leid af |
Enquete Mobiel Verslag Grafiek Spreadsheet Checklist Kaart |
![]() |
Toepassen Strategieën, concepten, principes en |
Pas toe Demonstreer Bereken Vul aan Illustreer Toon Los op Onderzoek Pas aan |
Illustratie Simulatie Beeldhouwwerk Demonstratie Presentatie Interview Opvoering Dagboek Krant |
![]() |
Begrijpen Betekenis geven aan informatie |
Interpreteer Vat samen Bespreek Onderscheid Classificeer Vergelijk Leg uit Concludeer Voorspel |
Samenvatting Verzameling Spreekbeurt Voorbeeld Quiz Lijst Overzicht |
![]() |
Onthouden Het kunnen ophalen van |
Benoem Definieer Beschrijf Toon Identificeer Verzamel |
Quiz Definitie Feiten Werkblad Toets |