Analyseren
Analyseren = de vaardigheid om informatie op te delen in onderdelen zodat de (organisatorische) structuur kan worden begrepen en bestudeerd
Vaardigheden
- Patronen herkennen
- Organisatie van onderdelen
- Herkennen van verborgen betekenissen
- Identificatie van samenstellende elementen
Leerdoelen
De leerling...
- herkent onuitgesproken aannames
- herkent fouten in de logica van redeneringen
- onderscheidt feiten van gevolgtrekkingen
- evalueert de relevantie van informatie
Formulering van vragen /opdrachten
Actiewoorden: analyseer, scheid, orden, leg uit, verbind, classificeer, deconstrueer, construeer, vergelijk, selecteer, leid af
Voorbeelden:
- Welke gebeurtenis zou niet gebeurd zijn als…?
- Als … waar is, wat betekent dat dan voor …?
- Op welke manier is … hetzelfde als ...?
- Wat zijn andere mogelijke uitkomsten?
- Waarom gebeurde…?
- Kun je uitleggen wat er gebeurde toen...?
- Welke problemen kom je tegen bij...?
- Kun je onderscheid maken tussen… en ...?
- Wat waren de motieven voor ..?
- Wat was het keerpunt?