Binnen thema: Stimulerend signaleren

Verlangen naar de zee

Natuurlijke nieuwsgierigheid belangrijk voor onderzoekend leren

Bas ter Avest (docent pedagogiek en onderwijskunde bij HAN Pabo) stelt dat er bij het onderzoekend leren op de basisschool mogelijk te sterk wordt gefocust op het aanleren van onderzoeksvaardigheden en te weinig op een onderzoekende houding. Hij pleit voor ruimte om te spelen en fascinaties te volgen, en vooral niet te vergeten: dromen, denken, kijken en doen!

2856
Trefwoorden: onderzoekend leren
Subtitel: Natuurlijke nieuwsgierigheid belangrijk voor onderzoekend leren
Auteur: Bas ter Avest
Jaar van uitgave: 2015
Reageren
Ambulant begeleider

Beste Bas,

Wat een mooi pleidooi voor de kinderen die hun nieuwsgierigheid mogen behouden!

Veel artikelen gaan ove 'we moeten de kinderen weer nieuwsgierig  maken' maar het is vooral het niet afleren van deze eigenschap. Ik, als ex-onderzoeker en nu begeleider van hoog intelligente kinderen met leerproblemen weet hoe belangrijk dit is. Daarnaast zijn bij onderzoek doen improviseren en de rode draad vasthouden van wat je wilt bestuderen ook erg handige eigenschappen. Divergeren en convergeren, als een steeds terugkerende cirkel.

HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties