Binnen thema: Stimulerend signaleren

Stimulerend signaleren

Talenten worden zichtbaar als ze gestimuleerd worden.

Stimulerend signaleren is een integrale aanpak om zicht te krijgen op een leerling en zijn onderwijsbehoeften. De leerling zelf staat centraal en wordt aangesproken op zijn autonomie via rijke leerzame activiteiten die aansluiten bij zijn competenties. In een cyclisch proces van voortdurende verkenning kunnen zodoende talenten zichtbaar worden.

Leerlingkenmerken

Kenmerken van de drop-out (II)

Gevoelens en houding Gedrag Behoeften (aan)
  • Verlangt naar sociale accepetatie en wil 'ergens bij horen
  • Voelt zich onzeker en onder druk staan
  • Innerlijk conflict, onzeker en schuldig
  • Onzeker over eigen emoties
  • Verminderd gevoel van zichzelf (eigen identiteit)
  • Heeft ambivalente, tegenstrijdige gevoelens over prestaties
  • Betrekt maatschappelijke problemen en conflicten op zichzelf en internaliseert ze
  • Onbewust van hun situatie
  • Voelt zich ziek/ is ziek
  • Voelt zich machteloos
  • Onzeker
  • Geen begrip van hun situatie
  • Verward
  • Laag zelfbeeld
  • Onbegrepen
  • Schuldig bij falen
  • Depressief
  • Extrinsieke motivatie
  • Externe locus of control
  • Verminderde waardering voor hun eigen gevoelens en emoties
  • Burn-out
  • Zonder energie, futloos
  • Willen/ gaan niet meer naar school
  • Veiligheid en structuur
  • Een 'alternatieve' omgeving
  • Individueel programma
  • Alternatieven
  • Professionele counseling
  • Bewust maken van meer dan school alleen
  • Veel aandacht voor de gewenste ontwikkelingsrichting zoals bijv. creativiteit
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties