De risicoleerling
is creatief en over het algemeen erg gevoelig. Deze leerling loopt risico om als drop-out niet meer deel te kunnen/willen nemen aan het (reguliere) onderwijs.
Kenmerken van de drop-out (II)
Gevoelens en houding |
Gedrag |
Behoeften (aan) |
- Verlangt naar sociale accepetatie en wil 'ergens bij horen
- Voelt zich onzeker en onder druk staan
- Innerlijk conflict, onzeker en schuldig
- Onzeker over eigen emoties
- Verminderd gevoel van zichzelf (eigen identiteit)
- Heeft ambivalente, tegenstrijdige gevoelens over prestaties
- Betrekt maatschappelijke problemen en conflicten op zichzelf en internaliseert ze
- Onbewust van hun situatie
- Voelt zich ziek/ is ziek
- Voelt zich machteloos
|
- Onzeker
- Geen begrip van hun situatie
- Verward
- Laag zelfbeeld
- Onbegrepen
- Schuldig bij falen
- Depressief
- Extrinsieke motivatie
- Externe locus of control
- Verminderde waardering voor hun eigen gevoelens en emoties
- Burn-out
- Zonder energie, futloos
- Willen/ gaan niet meer naar school
|
- Veiligheid en structuur
- Een 'alternatieve' omgeving
- Individueel programma
- Alternatieven
- Professionele counseling
- Bewust maken van meer dan school alleen
- Veel aandacht voor de gewenste ontwikkelingsrichting zoals bijv. creativiteit
|
Tips bij het (h)erkennen van de drop-out leerling
(II)
Perceptie door volwassenen en peers |
Identificatie: Signalen (h)erkennen |
|
|
Suggesties voor adequate ondersteuning thuis en op school
Ondersteuning thuis |
Begeleiding op school |
|
|