Binnen thema: Stimulerend signaleren

Stimulerend signaleren

Talenten worden zichtbaar als ze gestimuleerd worden.

Stimulerend signaleren is een integrale aanpak om zicht te krijgen op een leerling en zijn onderwijsbehoeften. De leerling zelf staat centraal en wordt aangesproken op zijn autonomie via rijke leerzame activiteiten die aansluiten bij zijn competenties. In een cyclisch proces van voortdurende verkenning kunnen zodoende talenten zichtbaar worden.

Module 3

Verrijkend onderwijs is maatwerk

Hoe kun je aansluiten op leerkenmerken van leerlingen?

Na afronding van deze module heb je het volgende geleerd:

Je weet...

  • op welke manier de leerling centraal staat bij verrijkend onderwijs;
  • wat de kenmerken zijn van rijke leeractiviteiten;
  • het belang van afstemmen op leerlingkenmerken;
  • welke leervoorkeuren er zijn (Meervoudige Intelligentie);
  • welke denkvoorkeuren er zijn (Succesvolle intelligentie).

Je kunt...

  • aangeven hoe je tegemoet kunt komen aan autonomie-, relatie- en competentiebehoeften;
  • afstemmen op leer- en denkvoorkeuren van leerlingen bij de keuze van leeractiviteiten;
  • afstemmen op leerniveau en moeilijkheidsgraad bij de keuze van leeractiviteiten.
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties