Blog

Project BOKS-We zijn altijd bij onze kern gebleven

Blog over de ontwikkelingen binnen project BOKS, een nieuwe innovatieve tool voor het basisonderwijs om talent te stimuleren en diversiteit in de klas te omarmen.
Profielfoto van Rinke Huisman
3 oktober 2015 | 3 minuten lezen

Na ruim 3 jaar kan Rinke het met zekerheid zeggen: “We hadden een goed idee en daar zijn we mee aan de slag gegaan. Er is een hoop gebeurd in de afgelopen jaren, maar we zijn altijd bij onze kern gebleven. Als ik berichten teruglees van ons mailcontact in het voorjaar van 2013, zaten we toen al op het goede spoor. Hoe gaaf is dat!”

Ongeveer 3 jaar geleden liet rapper Mike Groeneweg een berichtje achter bij mij op de website. Hij zocht iemand met kennis van het basisonderwijs die hem kon helpen bij de ontwikkeling van een nieuw product. Natuurlijk zocht hij nog veel meer dan dat en na wat telefoongesprekken bleek dat we met dezelfde visie en passie dit avontuur wilde aangaan. Diezelfde visie en passie hebben ervoor gezorgd dat we nog steeds overeind staan. Het was allemaal niet makkelijk.

Het idee was om de rapworkshops, die Mike altijd op locatie gaf, te digitaliseren. Hier hadden we meerdere redenen voor. Het zal niemand ontgaan zijn dat de (stille) bezuinigingen het onderwijs hard geraakt hebben. Klassen worden steeds groter, lesmateriaal kan niet meer vernieuwd worden, vakdocenten worden ontslagen, scholen krijgen oplopende kosten niet voldoende gecompenseerd en niet te vergeten, het leerlingenaantal loopt terug. Dit zijn problemen waar het onderwijs dagelijks mee te maken heeft en wij vinden dat zonde! Met het digitaliseren van de rapworkshops ondervangen we een aantal zaken. Zo kunnen scholen toch muziekworkshops op school houden tegen een veel lagere prijs. Daarbij kan een leerkracht het nu zelf, een vakdocent is niet meer nodig. De digitale rapworkshops zijn ontwikkeld door professionals dus scholen hoeven ook niet af te doen aan kwaliteit.

Toch wilden we meer dan dat. Als voormalig leerkracht weet ik als geen ander dat er maar weinig tijd is in het lesrooster voor andere, nieuwe dingen. De werkdruk van leerkrachten ligt gewoon ontzettend hoog. Daarom wilde we, zo ambitieus als wij waren, meerdere vliegen in één klap slaan. Het idee was om vakoverstijgend te gaan werken. De rapworkshops zouden gekoppeld worden aan een bepaald thema of vak. Mijn taak is dan om steeds uit te werken aan welke kerndoelen en competenties het voldoet, zo geef ik leerkrachten inzicht in de leeropbrengst waardoor er wél ruimte in het lesrooster ontstaat. Maar dit is nog niet alles. Eerder had ik het al over onze gedeelde visie en die heeft te maken met ‘talentontwikkeling’. Wij kunnen uit ervaring zeggen dat wanneer kinderen aangesproken worden op hun talenten en deze ook gestimuleerd worden, ze meer succesvol zullen zijn in de toekomst. Daarom hebben we ervoor gekozen om bewustwordingsopdrachten te ontwerpen die aan de rapworkshops zijn gekoppeld. Deze opdrachten bevatten Meervoudige Intelligenties en dagen kinderen uit om te ontdekken waar zij goed en zijn en hoe zij willen leren. Daarnaast is de talentvolle Joost van Dorst ook onderdeel van ons team. Als grafisch vormgever heeft hij vier typetjes ontwikkeld, genaamd ‘De Hoomies’ die aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Maar de Hoomies hebben niet alleen het doel om het product aantrekkelijk te maken voor kinderen. De karakters van de Hoomies zijn zo samengesteld dat ieder kind zich met één van de typetjes kan identificeren. Dit draagt bij aan persoonlijke ontwikkeling en een veilige sfeer in de klas. In de zomer van 2015 hadden we dus best een compleet pakket voor ons neus en dit heeft ook een naam gekregen: Project BOKS.

Hadden we dan geen tegenslagen? Jazeker wel. Onderweg zijn we heel wat obstakels tegen gekomen. Ongeveer een jaar lang hebben we getracht van Project BOKS een nieuwe sociaal-emotionele methode te maken. Tijdens try-outs waren scholen erg enthousiast, maar we kregen altijd hetzelfde antwoord: “We hebben al een seo-methode en daar moeten we nog zoveel jaar mee doen voor we iets nieuws mogen aanschaffen.” Bovendien, om echt te kunnen concurreren met giganten als Malmberg en ThiemeMeulenhoff moesten we een leerlingvolgsysteem inbouwen en dat zou ons nog minstens een jaar kosten om dat goed te doen. Na ontzettend veel effort moesten we de conclusie trekken dat we geen nieuwe methode zijn maar een aanvulling op bestaande methodes. Een aanvulling die meer perspectief kan bieden aan bestaand lesmateriaal. Een aanvulling waarmee de kracht van bestaande methodieken overeind blijft maar deze toch vernieuwd worden door het stimuleren van 21st century skills en Meervoudige Intelligenties. Een aanvulling waarmee je als leerkracht meer diversiteit gaat aanspreken in de groep en deze bindt met elkaar. Inmiddels kan ik zeggen dat Project BOKS volwassen is geworden, klaar om onderwijsland te bedienen. En ik ben er trots op!

Wij geloven dat we het verschil kunnen maken. Daarom organiseert Project BOKS samen met The Crowd een bijeenkomst waar je kunt horen hoe je je bij ons aan kunt sluiten. Het is een mooie kans om te werken aan je eigen professionalisering én mee te ontwikkelen aan een educatief product. Kom luisteren naar onze presentatie onder het genot van een hapje en een drankje op vrijdagmiddag 16 oktober in Breda. We hebben plek voor 30 personen dus wees er snel bij. Opgeven kan via info@projectboks.nl of (als je lid bent van The Crowd) via The Crowd.