Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Moeite met uitgestelde aandacht

Begaafde leerlingen die moeite hebben met uitgestelde aandacht zullen met regelmaat de leerkracht opzoeken om hun vragen te stellen. Ze kunnen niet het geduld opbrengen om rustig op hun plaats te blijven zitten en hun vinger op te steken. In gesprekken kan het zijn dat ze moeite hebben om geduldig te luisteren naar wat een ander te vertellen heeft.

Op het moment dat een (hoog)begaafde leerling onvoldoende uitgedaagd wordt  kan dit een oorzaak zijn van het voortdurend aandacht vragen van de leerkracht of in een gesprek steeds de boventoon willen voeren.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?

  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties