Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Moeite met reflecteren

Reflecteren is het vermogen om achteraf een (werk)situatie realistisch te beoordelen en conclusies te kunnen trekken over hoe het gegaan is.  Vanuit die conclusies is het mogelijk om de volgende keer de (werk)situatie  nog beter aan te pakken.

De begaafde leerling die moeite heeft met reflecteren zal het lastig vinden om zijn eigen aandeel in een situatie te zien. Hij kan geneigd zijn om successen toe te schrijven aan toeval (puur geluk) en falen aan zijn eigen toedoen. Ook kan het zijn dat hij nooit tevreden is met het resultaat (zie ook: emotionele problemen/faalangst).

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?

  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties