Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Moeite met plannen

Planning betreft het vermogen om een plan te bedenken waarmee je doelen kunt verwezenlijken of een taak kunt voltooien en het vermogen om te beslissen wat belangrijk is en wat kan wachten (zie het boek Slim maar… onder Publicaties).

Bij (hoog)begaafde leerlingen met planningsproblemen zie je dat ze niet goed weten in welke volgorde ze een taak moeten aanpakken. Of ze hebben onvoldoende inzicht in het plannen van hun huiswerk, werkstuk of project. Ze hebben moeite met het stellen van prioriteiten. Doordat ze niet goed weten hoe de taak moet worden aangepakt stellen ze het werken uit.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?

  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?


 

HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties