Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Moeite met organiseren

Organisatie verwijst naar het vermogen om een systeem te bedenken en te handhaven waarmee je belangrijke zaken kunt ordenen of bijhouden (zie het boek Slim maar… onder Publicaties).

Bij begaafde leerlingen met organisatieproblemen zie je dat ze bij het begin van de les de juiste materialen nog niet gereed hebben. Ook het opruimen van hun spullen en het ordelijk houden van hun laatje of kastje is moeilijk voor ze.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?

  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties