Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Geen hulp vragen

Bij begaafde leerlingen die niet om hulp vragen zien we dat dit zich vooral uit in problemen met opstarten en/of doorwerken.

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom een begaafde leerling geen vragen stelt. Het kan zijn dat de leerling van zichzelf geen vragen mag stellen, omdat hij van zichzelf verwacht dat hij alles zou moeten weten en kunnen . Het zou ook kunnen zijn dat de leerling de leerkracht niet tot last wil zijn. Maar het kan ook zijn dat de begaafde leerling de indruk heeft dat de leerkracht hem niet zou kunnen helpen omdat hij zelf meer van het onderwerp weet dan de leerkracht.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?

  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties