Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Concentratieproblemen

Concentratieproblemen kunnen zich op meerdere manieren uiten. Het kan zijn dat een leerling snel afgeleid raakt door prikkels van buitenaf, zoals visuele of auditieve prikkels in de directe omgeving van de leerling (zie ook zintuiglijke problemen). Dit kan ertoe leiden dat een leerling niet meer betrokken is bij de les maar ook dat de leerling onrustig gedrag gaat vertonen.

Het kan ook zo zijn dat de leerling afgeleid raakt door prikkels van binnenuit.  We zien dat de leerling niet meer betrokken is bij de les maar met zijn gedachten elders is.

Bij begaafde leerlingen is het denken sterk ontwikkeld. Komt er dan (nieuwe) informatie binnen dan kan het nog wel eens voorkomen dat ze hier verder over nadenken.  Zo kunnen ze met grote denkstappen door associëren op een bepaald onderwerp of gedachte. En dit hoeft niet perse het onderwerp te zijn dat op dat moment in de les behandeld wordt.

Als de aangeboden leerstof niet aansluit bij het niveau en de interesses van de leerling is de kans groter dat de leerling meer moeite heeft om de concentratie voor de les op te brengen. Dit kan zich uiten in dingen als een verminderde betrokkenheid bij een kringgesprek of instructie, het lichamelijk onrustig zijn, van de plaats lopen, dagdromen of steeds de boventoon in een gesprek willen voeren.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?

  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties