Voorbeeld ondersteuningsplan - Samenwerken
Beginsituatie
Tijdens samenwerkingsopdrachten het regelmatig voor dat X een conflict heeft met zijn partner. Door het bijhouden van een turflijst is gebleken dat X gemiddeld 3 keer per week een conflict heeft. Uit een gesprek met X blijkt dat hij vaak vastomlijnde ideeën heeft over hoe hij de opdracht wil doen en dat hij het lastig vindt om te overleggen en zich aan te passen aan de ideeën van de ander. Als hij hier uiting aan geeft draait het regelmatig uit op een woordenwisseling.
Doel
- X heeft nog maar 1 keer per maand een conflict met de leerling waarmee hij moet samenwerken
Subdoelen
- X heeft meerdere manieren van reageren geleerd om tijdens een samenwerkingsopdracht in te kunnen zetten.
Methodiek
Twee keer per week worden sociale conflictsituaties door de Rt-er individueel met X nabesproken volgens de 6 stappen van het SOCKSS-model (uit: Verborgen regels van B. Myles, X Trautman, R. Schelvan). De leerkracht houdt in een schrift bij wanneer er een conflictsituatie ontstaat. Deze situaties worden in de individuele contacten met X besproken aan de hand van de 6 stappen (Situatie-Opties-Consequenties-Keuzen-Strategieën, Simulatie) :
- Welke situatie deed zich voor (wie, wanneer, wat, waarom)
- Welke opties zijn er? Hoe kun je allemaal reageren op de situatie?
- Wat zijn de consequenties van de verschillende opties?
- Welke keuze maak je? (welke optie wordt er gekozen)
- Wat word je strategie?
6. Simulatie: de besproken strategie wordt in een rollenspel geoefend
Er wordt per conflictsituatie een SOCKSS-formulier ingevuld. De formulieren worden bewaard in een map zodat X het als naslagwerk kan gebruiken.
De leerkracht kiest in het begin bewust leerlingen uit voor X om mee samen te werken waarbij er een grote kans is dat X zijn geleerde vaardigheden succesvol kan inzetten.
Bij elke samenwerkingsles die succesvol verloopt verdient X een punt. Deze punten kan hij inruilen tegen een beloning van een verstekerslijst die hij samen met de leerkracht heeft samengesteld.
Transfer naar de klas
De Rt-er geeft wekelijks een terugkoppeling van de sessie met X zodat de leerkracht op de hoogte is van de methodiek en de vorderingen van X. De map met de SOCKSS-formulieren wordt ingezien door de leerkracht.