Voorbeeld ondersteuningsplan - Aansluiting
Beginsituatie
De begaafde leerling Y gaat niet graag naar school. Ouders geven aan bij school dat Y ongelukkig is. De mentor geeft aan dat ze geen aansluiting heeft.
Door uitgebreid te analyseren blijkt dat de basis van het probleem zit in het feit dat Y al heel lang graag vriendinnen wil maar dat dat nu ook nu na de overstap naar het VO niet lukt. Bij navragen geeft Y aan welke ideeën zij allemaal heeft over vriendschap. Het blijkt dat zij hele uitgesproken ideeën heeft en heel veel eisen stelt aan haar vriendschappen. Zo wil ze vriendinnen die leuk vinden wat zij leuk vindt. En ze wil medeleerlingen die dit allemaal snappen en met haar op haar manier plezier maken. Daarnaast stelt Y hoge eisen aan zichzelf wat betreft haar schoolprestaties. Een sterke kant van Y is dat ze cognitief sterk is en dat ze goed kan reflecteren op zichzelf en haar eigen gedrag.
Doel
- Y gaat weer graag naar school.
Subdoelen
- Y heeft inzicht in haar verwachtingspatronen m.b.t. vriendschappen
- Y is in staat haar verwachtingspatroon van vriendschappen bij te stellen
Methodiek:
Oplossingsgerichte gesprekken met de mentor 1 keer per week