Voorbeeld ondersteuningsplan - Spreekbeurt houden
Beginsituatie:
Een begaafde leerling durft niet goed voor de groep een voordracht te geven (spreekbeurt of presentatie).
Doel:
Na 6 weken houdt de leerling een voordracht van 5 minuten voor de klas. (SMART)
Methodiek en aanpak:
Gedurende een periode van 6 weken werken de leerlingen wekelijks een uur aan een presentatie. De leerling heeft de ruimte zelf een keuze te maken met betrekking tot het onderwerp. Tijdens dat uur biedt de leerkracht 10 minuten individuele instructie aan de leerling. De leerkracht helpt de leerling bij het opstellen van een plan van aanpak. De leerling is hierbij sturend. Hij bepaalt het proces en heeft de mogelijkheid te reflecteren op de reeds gemaakte stappen. De leerkracht geeft feedback op het proces en de inhoud.
De 5de keer wordt er met enkele groepsgenoten samengewerkt. De leerling kan dan in praktijk een oefenpresentatie uitvoeren. Hij krijgt feedback van de medeleerlingen en de leerkracht.
De 6de keer voert de leerling de voordracht uit voor de gehele groep.