Sternberg
Sternberg onderscheidt drie denkvaardigheden: analytische, creatieve en praktische vaardigheden.
Iedereen heeft in meerdere of mindere mate elk van deze drie denkvaardigheden tot zijn beschikking, maar het is heel zeldzaam dat iemand ze alle drie even goed beheerst. De meeste mensen hebben een duidelijke voorkeur voor een, of soms twee van deze manieren van denken.
Sternberg stelt dat er sprake is van ‘succesvolle intelligentie’ wanneer iemand in staat is om zijn vaardigheden op zowel analytisch, creatief als praktisch gebied succesvol te managen.
Analytische vaardigheden | Creatieve vaardigheden | Praktische vaardigheden |
---|---|---|
De vaardigheid die we vooral met schoolse activititeiten verbinden | Het vermogen om veel informatie tegelijkertijd met elkaar in verband te brengen | Het vermogen om ideeën concreet te maken in een maatschappelijk waardevol product |
|
|
|
Deze vaardigheden vallen vooral samen met wat bij de meeste IQ-testen gemeten wordt. | Het creatieve vermogen speelt een grote rol in wetenschap, kunst, probleemoplossend vermogen en samenwerking met anderen. | Praktische vaardigheden zorgen ervoor dat (nieuwe) kennis en creatieve ideeën zichtbaar gemaakt worden in een tastbaar resultaat. |