Luister en zie mij
Stappenplan diagnostische gespreksvoering de begaafde leeerling
De casus van Bart
Luister en zie mij geeft leerkrachten en intern begeleiders een helder stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek. Door aan de hand van dit stappenplan in gesprek te gaan met de leerling krijg je meer inzicht in:
- Het denken en voelen van de leerling
- Kennis, vaardigheden en taakaanpak van de leerling
- Het welbevinden van de leerling
- De interesses en de belangstelling van de leerling
Aan de hand van de casus van Bart uit groep 4 wordt je in het boek door het stappenplan heengeleid. In het boek wordt tevens aandacht besteed aan de aandachtspunten bij het voeren van gesprekken met begaafde leerlingen.
Aan orde komen o.a. het stellen van de juiste vragen.
Download gratis het bijbehorende spel
Het tweede deel van het boek is een beschrijving van het spel Luister en zie mij. Annita Smit heeft dit spel ontwikkeld ter ondersteuning van het voeren van het diagnostisch gesprek. Wanneer je met kinderen in gesprek gaat, zijn ze niet altijd even ontspannen en het is vaak moeilijk voor ze om hun gedachten en gevoelens onder woorden te brengen. Dit spel kan daar – zeker bij jonge kinderen – bij helpen.