Begaafdheid

(Hoog)begaafdheid

Ongeveer 10% van alle kinderen en jongeren laat kenmerken zien die kunnen duiden op een hoge mate van begaafdheid. De mate waarin, op welke (talent)gebieden dit zichtbaar kan zijn en hoe dit zich verder uit in persoonlijkheidskenmerken, gedrag of prestaties, is heel verschillend. De diversiteit binnen het begaafdheidsspectrum is dan ook groot.

Naast een hoog ontwikkelingspotentieel beschikken begaafde kinderen vaak over creërend (denk)vermogen en een sterke gedrevenheid. Het is niet vanzelfsprekend dat dit zich ook uit in hoge prestaties op één of meerdere gebieden. Hiervoor is een stimulerende leeromgeving nodig, zowel thuis als op school. Met ouders die inspiratie, stimulans en een veilige thuisbasis bieden en leraren die verrijkend onderwijs vormgeven dat (ook) aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften en -mogelijkheden van begaafde kinderen en jongeren.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Zoeken & filter Zoeken & filter
Reset

Hieronder vind je een overzicht van dit type bijdrage. Je kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

Sorteer op:

Goals2030 - Burgerschapsonderwijs via de SDGs

Iedereen kan helpen de 17 werelddoelen te behalen. Doe je mee?Goals2030 daagt leerlingen (groepen 7 en 8) uit om op een leuke en creatieve manier mee te denken en te praten over de 17 werelddoelen (SDGs). Leerlingen ervaren dat zij zelf een bijdrage k
1 link toegevoegd

Uitdagende projecten van Projectpark

Projectpark is een reeks projecten waarin (hoog)begaafde leerlingen een onderwerp binnen vier verschillende thema's verkennen. Het is idee is dat leerlingen grotendeels zelfstandig het project kunnen doorlopen en zelf keuzes kunnen maken t.a.v. wat ze wil
1 document en 1 link toegevoegd

TALENT - online leermodules cognitieve begaafdheid

Vergroot je kennis en je ervaring over cognitieve begaafdheid! Project TALENT stelt vol trots hun - gratis - online leermodules voor. Deze leermodules zijn bedoeld voor onderwijsprofessionals met geen tot weinig kennis van onderwijs aan cognitief begaafd

Kwartetspel executieve functies by car

Met de autometafoor hebben we de 11 executieve functies volgens Dawson en Guare omgezet naar een metafoor in de belevingswereld van de kinderen. Het zorgt ervoor dat je een positieve gemeenschappelijke taal kunt spreken met de kinderen.

JuniorLab Onderzoekend Leren

De JuniorLab-lijn bestaat uit twee toolkits met onderzoekskaarten. In beide toolkits komen alle onderwerpen aan bod uit de domeinen Tijd, Ruimte, Natuur en Techniek en Mens en Samenleving, net als alle kerndoelen van Oriëntatie op jezelf en de wereld (SLO

Juan y Rosa leermethode

Een speciale, bijzondere, andere leermethode dan je gewend bent! Omdat goed onderwijs voor de hoogbegaafden mij aan het hart gaat, is deze leermethode speciaal afgestemd op hen. Zij kunnen samen met een andere leerling Spaans leren!

Toolkit Design Thinking

Het Erasmus+ programma Telent Education, opgezet dor de Leidse Aanpak voor Talentontwikkeling heeft een Talent Education Toolkit for Teachers opgeleverd. Een van de 4 Toolkits biedt een methode om leerlingen van de basisschool en het voortgezet onderwijs

Pien wil de wereld zien, deel 2

‘Pien wil de wereld zien’ is een educatief boek in twee delen, waarvan deel 1 uitkwam op 1 september 2018. Informatie hierover kunt u vinden op deze site van Talentstimuleren van SLO. Vanaf januari 2019 kunnen kinderen lezen hoe het verhaal afloopt, want

Toolkit Challenging Young Children (NL)

De Toolkit Challenging Young Children maakt deel uit van de Talent Education Toolkit for Teachers. De Online Toolkit is ontwikkeld voor pedagogische medewerkers en leerkrachten groep 1/2 en omvat handvatten voor een "holistische" benadering van peuters e

Toolkit Metacognitieve Vaardigheden

De Toolkit Metacognitive Skills maakt onderdeel uit van de Talent Education Toolkit for Teachers. Ruim 140 leraren en 300 leerlingen werkten samen in een Erasmus+ project om nieuwe leermethoden te ontwikkelen om talentvolle leerlingen meer uit te dagen.