Binnen thema: Begaafdheid

Vragenlijst Onderscheid Hoogbegaafdheid en ADHD

Onlangs verscheen bij Uitgeverij Pluspunt de VOHAD, een vragenlijst die is ontwikkeld in samenwerking met Adviesbureau Hoogbegaafdheid Pluspunt.

Met behulp van de VOHAD kunt u een duidelijk onderscheid maken tussen gedrag dat past bij de diagnose ADHD en gedrag dat voortkomt uit motivatie dan wel demotivatie bij hoogbegaafdheid. Het is een inzichtelijk instrument, dat op zichzelf niet bedoeld is om een diagnose te stellen, maar wel om misdiagnose zoveel mogelijk te voorkomen.

Geregeld ontstaat er discussie tussen ouders en school over de reden van het drukke en/of afgeleide gedrag van een kind. Soms is bij een kind zelfs al ADHD vastgesteld, terwijl later blijkt dat het kind hoogbegaafd is en het gedrag voortkomt uit motivatie dan wel demotivatie. Andersom gebeurt dit net zo goed. Een hoogbegaafd kind dat zeer gemotiveerd is voor een taak, kan overlopen van enthousiasme en hyperactief worden. Als het kind juist gedemotiveerd is, zal het niet meer opletten tijdens de les en dus afwezig overkomen.

De VOHAD is tot stand gekomen na onderzoek naar zichtbare verschillen in schijnbaar hetzelfde gedrag. Verschillen bijvoorbeeld voor wat betreft de duur van het gedrag en de situaties waarin het optreedt. Het is vaak lastig hier goed onderscheid in te maken. Met de VOHAD krijgt u meer inzicht in de subtiele verschillen in gedrag. Doe er uw voordeel mee!

5596
Reageren
Zelfstandig onderwijs professional

De voorkant geeft mij nog geen inzicht in de inhoud. De aangeleverde tekst klinkt goed. Kunnen we het geheel ook inzien?
Groet Lilian

Onderzoeker, Specialist begaafdheid, Orthopedagoog

Hoi Lilian, weet jij ergens een knop waarmee ik het bericht nog kan bewerken, zodat ik er iets aan kan toevoegen? Ik ben aan het zoeken, maar kan het niet vinden.

HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties