Mijn focus ligt op leerprocessen: wat is nodig om leerlingen te laten leren en wat hebben leraren nodig om dat mogelijk te maken? Daarbij is het handig dat ik zowel expertise heb op het gebied van begaafdheid en talentontwikkeling, als op de inhoud van vakgebieden als rekenen, taal/lezen/spelling en wereldoriëntatie.
Professionalisering en schoolontwikkeling gaan in alle gevallen samen.
Dit geldt zeker voor de professionalisering en coaching die ik verzorg voor teams die niet meer willen werken met leerstofjaarklassen en daarom ook geen methoden meer volgen.
Dit verzorg ik door het hele land en ook op voltijd hb-onderwijs.
Ik heb o.a. de didactiek Op zoek naar letters ontwikkeld. Dit is een benadering die ook voor taalvaardige leerlingen aantrekkelijk is, doordat niet inprenten, maar herkennen en begrijpen uitgangspunten zijn.
Expertise
Executieve functies
Gespreksvoering met kinderen
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Leer- en werkstrategieën
Leerkrachtcompetenties op het gebied van begaafdheid en talentontwikkeling
Meervoudige Intelligentie
Motivatie
Onderpresteren
Onderwijsaanpassingen
Opbrengstgericht werken/ Handelingsgericht werken
Oplossingsgericht werken
Organisatie en beleid
Signaleren en vaststellen onderwijs/ begeleidingsbehoeften
vakspecifieke didactiek op het gebied van taal (incl. lezen, grammatica en spelling) rekenen/wiskunde en thematisch onderwijs
Op onderstaande website staan, naast onderzoeksopdrachten op het veelvormige gebied van taal, ook de oefenmaterialen voor spelling en voorbeelden van oefenvormen voor lezen en grammatica.