Publicaties

Hieronder vindt u een overzicht van dit type bijdrage. U kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

Sorteer op:

De langetermijneffecten van plusklassen

Plusklassen voor begaafde leerlingen in het primair onderwijs lijken een langetermijneffect te hebben. Leerlingen met de hoogste Cito-scores halen vaker binnen de reguliere 6 jaar een vwo-diploma als zij afkomstig zijn van een basisschool met een plusklas
Redactie SLO
822
508 KB

Criteria for a transition year

De overgang tussen het basis- en voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen een grote stap, omdat het veel veranderingen met zich meebrengt. Tijdens deze transitie kunnen begaafde en versnelde studenten op sociaal en academisch niveau voor...
Redactie SLO
51
222 KB

met enIQma het raadsel hb ontrafelen

Artikel tijdschrift Talent over de presentatie van het professionaliseringsspel (hoog)begaafdheid enIQma tijdens de SLO-conferentie Begaafdheid & Talentontwikkeling 2019

Talenten Voeden

KWTO is zeer verheugd u aan het begin van 2020 het boek ‘Talenten Voeden’ van Juliette Walma van der Molen digitaal te kunnen aanbieden. Juliette is hoogleraar Talentontwikkeling, W&T aan de universiteit Twente.

De uitstroom van het Centrum voor Creatief Leren

Resultaten van een retrospectief verkennend onderzoek naar de uitstroom van CCL-leerlingen, uitgevoerd in opdracht van OCW door onderzoekers van het National Talent Centre of the Netherlands (NTCN) en het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV).
Redactie SLO
739
1 MB

Talent & ontwikkeling in beeld

Veel scholen zijn op zoek naar een digitaal portfolio waarin de leerling centraal staat. Het is een flinke uitdaging om het perfecte instrument te vinden. In deze publicatie vertellen twee collega's over hun eigen zoektocht naar een complementair digitaal
1 MB

Talent Education Toolkit for Teachers (TETT)

In het Erasmus-plus project Talent Education hebben leraren, wetenschappers en opleiders samengewerkt om nieuwe leermethodes te ontwikkelen aangepast aan de leerbehoeftes van diverse groepen kinderen en adolescenten. De TETT is een gezamenlijke "toolkit"

Hoe volgen we talentontwikkeling optimaal?

Vanuit mijn rol als leerkracht en kwartiermaker van het Regionale Talentnetwerk (Regio Utrecht en West Gelderland ) constateerde ik dat er binnen het basisonderwijs een groeiende behoefte is om de brede talentontwikkeling in beeld te brengen.
18 KB

Coaching in de studententijd

Dit boek belicht vanuit veel hoeken de emotionele en psychologische ontwikkeling van studenten, de jongvolwassenen (17-25 jaar), een fase waarin de student vaak vrij definitieve beslissingen neemt op gebied van levensvisie, partnerkeuze en zelfbeeld.
796 KB

Kwaliteitskaart Onderzoekend en ontwerpend leren

In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren past bij de kenmerken van begaafde leerlingen. Er worden suggesties gegeven om een vraaggericht leerklimaat te creëren.
Redactie SLO
4917
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties