Primair onderwijs

Verrijkend onderwijs spreekt talenten aan en doet recht aan verschillen.

Dit vraagt om onderwijsprofessionals die vanuit een rijke leeromgeving doelgericht  kunnen inspelen op de capaciteiten, interesses en behoeften van alle leerlingen. Om dit te realiseren zijn schoolbrede onderwijsaanpassingen noodzakelijk die ook ruimte bieden om in te spelen op individuele ontwikkelingsbehoeften.

Visie, draagvlak, deskundigheid en faciliteiten van de school vormen hiervoor de basis.

 

.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Zoeken & filter Zoeken & filter
Reset

Hieronder vind je een overzicht van dit type bijdrage. Je kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

Sorteer op:

Uitdagend of verrijkend onderwijs?

Iedere leerling mag zijn potentieel ontwikkelen en dit kan niet door iedere leerling hetzelfde onderwijs te geven. Dit vinden we logisch voor leerlingen met een flinke achterstand. Dit is ook logisch voor leerlingen met een flinke voorsprong. Mijn missie

Potential Indicators of Giftedness in HFD

Deze studie beschrijft uitzonderlijke items in human figure drawings (HFD's) die zijn besproken als mogelijke uitingen van intellectuele begaafdheid. Het doel was om als eerste stap te dienen in de ontwikkeling van een screeningstool voor HFD's...

Themabrochure Versnellen

In opdracht van het Ministerie van OCW ontwikkelt het National Talent Centre of the Netherlands het Landelijk Kenniscentrum Hoogbegaafdheid. Onderdeel van het kenniscentrum is een online kennisplatform, waar kennis over tal van thema’s rond...
1 document toegevoegd

De langetermijneffecten van plusklassen

Plusklassen voor begaafde leerlingen in het primair onderwijs lijken een langetermijneffect te hebben. Leerlingen met de hoogste Cito-scores halen vaker binnen de reguliere 6 jaar een vwo-diploma als zij afkomstig zijn van een basisschool met een plusklas

Criteria for a transition year

De overgang tussen het basis- en voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen een grote stap, omdat het veel veranderingen met zich meebrengt. Tijdens deze transitie kunnen begaafde en versnelde studenten op sociaal en academisch niveau voor...

Talenten Voeden

KWTO is zeer verheugd u aan het begin van 2020 het boek ‘Talenten Voeden’ van Juliette Walma van der Molen digitaal te kunnen aanbieden. Juliette is hoogleraar Talentontwikkeling, W&T aan de universiteit Twente.

Talent & ontwikkeling in beeld

Veel scholen zijn op zoek naar een digitaal portfolio waarin de leerling centraal staat. Het is een flinke uitdaging om het perfecte instrument te vinden. In deze publicatie vertellen twee collega's over hun eigen zoektocht naar een complementair digitaal

Talent Education Toolkit for Teachers (TETT)

In het Erasmus-plus project Talent Education hebben leraren, wetenschappers en opleiders samengewerkt om nieuwe leermethodes te ontwikkelen aangepast aan de leerbehoeftes van diverse groepen kinderen en adolescenten. De TETT is een gezamenlijke "toolkit"

Hoe volgen we talentontwikkeling optimaal?

Vanuit mijn rol als leerkracht en kwartiermaker van het Regionale Talentnetwerk (Regio Utrecht en West Gelderland ) constateerde ik dat er binnen het basisonderwijs een groeiende behoefte is om de brede talentontwikkeling in beeld te brengen.

Kwaliteitskaart Onderzoekend en ontwerpend leren

In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren past bij de kenmerken van begaafde leerlingen. Er worden suggesties gegeven om een vraaggericht leerklimaat te creëren.