1. Waar staan wij nu?
Beeld van de leerling
- Hoe brengen wij onze leerlingen in beeld?
- Op welke manier maken wij optimaal gebruik van alle beschikbare subjectieve en objectieve gegevens?
- Weten wij welke leerlingen in potentie excellente prestaties kunnen leveren en op welke gebieden?
- Hebben wij op leerlingniveau inzicht in factoren die talentontwikkeling belemmeren?
- Wat zijn onze bereikte resultaten op leerlingniveau?
Onderwijsaanpassingen en voorzieningen
- Welke differentiatie in aanbod en begeleiding bieden wij en hoe is dit bij ons georganiseerd?
- Hoe spelen wij specifiek in op gesignaleerde begaafdheidskenmerken?
- Hoe betrekken wij leerlingen bij hun eigen leerproces?
- Hoe gaan wij om met verschillen in het profiel van leerlingen?
- Wat bieden wij leerlingen met zowel kenmerken van begaafdheid als kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen?
Inbedding
- Op welke manier sluit wat wij doen aan op onze visie op talentontwikkeling?
- Hoe is ons beleid ingebed binnen ons onderwijs en vastgelegd in het zorgplan?
- In hoeverre maken wij het onderwijs rijk en betekenisvol voor alle leerlingen? Welke doelen stellen wij?
- Hoe benutten wij andere personen en instanties in onze omgeving?
Deskundigheid
- Over welke competenties en expertise beschikken wij binnen- en bovenschools op het gebied van excellentie en (hoog)begaafdheid?
- Hoe leren wij van elkaar en anderen?
- Hoe is (na)scholing geborgd?
Kwaliteit van de ondersteuning
- Hoe geschikt zijn onze huidige methoden?
- Over welke middelen en begeleidingsmogelijkheden beschikken wij om verrijkend onderwijs vorm te geven?
- Hoe en door wie worden leraren die dat nodig hebben bij ons ondersteund?