Primair onderwijs

Verrijkend onderwijs spreekt talenten aan en doet recht aan verschillen.

Dit vraagt om onderwijsprofessionals die vanuit een rijke leeromgeving doelgericht  kunnen inspelen op de capaciteiten, interesses en behoeften van alle leerlingen. Om dit te realiseren zijn schoolbrede onderwijsaanpassingen noodzakelijk die ook ruimte bieden om in te spelen op individuele ontwikkelingsbehoeften.

Visie, draagvlak, deskundigheid en faciliteiten van de school vormen hiervoor de basis.

 

.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Zoeken & filter Zoeken & filter
Reset

Hieronder vind je een overzicht van dit type bijdrage. Je kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

Sorteer op:

Sociaal, emotioneel en fysiek welbevinden

Voor het ondersteunen van de gesprekken met leerlingen met begaafdheidskenmerken over hun sociaal, emotioneel en fysiek welbevinden, ontwikkelt SLO de gespreksplaat "Lekker in je vel." We delen nu een conceptversie van de plaat voor de gratis webinars op
1 link toegevoegd

Doelen stellen bij algemene vaardigheden

Deze handreiking biedt informatie, hulpvragen en aandachtspunten om vaardigheden te integreren in je groep of klas. Het kan worden ingezet om in gesprek met leerlingen ontwikkeldoelen te stellen over algemene vaardigheden.

Zicht op Ontwikkelingsvoorsprong

Dit hulpmiddel kan (ouders) helpen om de ontwikkeling van hun jonge kind in beeld te brengen. Gebaseerd op de Peuterstappen en aangevuld met de Menstekening van Goodenough en een vragenlijst over de Zijnskenmerken van Kieboom. Gratis te downloaden!

Handreiking overgangsjaar versnelde leerlingen

Deze handreiking is een hulpmiddel voor scholen bij het opzetten en uitvoeren van een overgangsjaar tussen het primair en het voortgezet onderwijs voor leerlingen die het po in minder dan acht jaar doorlopen hebben. Zo'n overgangsjaar is...

Hoe kun je talentontwikkeling stimuleren?

Hulpmiddel om met betrokkenen (leerlingen, leraren, schoolleiding en bestuur) in gesprek te gaan over talentontwikkeling: hoe blijf je in ontwikkeling, welke doelen en activiteiten streef je na, waar sta je nu, wat heb je nodig en wat wil je bereiken?
1 link toegevoegd

Talenten van jonge kinderen zien en begeleiden

Hulpmiddel om met leerlingen en andere betrokkenen in de begeleiding van talentvolle en begaafde leerlingen in gesprek te gaan over het zien en begeleiden van talenten van jonge kinderen.
1 link toegevoegd

ZijnsWijzers

De ZijnsWijzers geven op een speelse manier inzicht in de ; zijnskant’ van hoogbegaafden. Deze werkvorm helpt gedrag begrijpen en bespreken. Met de giraf ZiWi als boegbeeld: een groot hart, sterk en kwetsbaar tegelijk.
1 link toegevoegd

Van papier naar digitaal portfolio

Met een kindportfolio als leerlingvolgsysteem kunnen leerlingen hun eigen ontwikkeling volgen, doelen stellen en feedback krijgen op hun werk.
1 link toegevoegd

Reflectiekaarten 21ste eeuwse vaardigheden

Op het Almeers Talentenlab maken wij gebruik van formatieve evaluaties. Hiervoor hebben wij ondermeer rubrics ontwikkeld, zodat leerlingen zelf inzicht krijgen in hun kwaliteiten en ze leren wat hun volgende stap is. Zeer goed te gebruiken in combinatie m