Hulpmiddel
Observatieinstrumenten 'Leren kun je observeren'
16 november 2015 | 1 minuut lezen
Observeren is doelgericht waarnemen, met uitgesteld oordeel. In plaats van standaardinstrumenten te gebruiken, kan je heel simpel een instrumentje op maat maken.
Op de website van het boek 'Leren kun je observeren' staan de 9 observatieinstrumenten die ik maakte voor een eerdere publicatie:
- Open observatie van het gedrag van de leraar
- Spelobservatie op basis van gedragsinterval
- Observatie van het gedrag van een leerling tijdens het kringgesprek, op basis van tijdsinterval
- Observatie van zelfstandig werken met behulp van vaste observatierondes
- Observatie van de richting van de verbale interactie
- Observatie van taakgerichte leertijd
- Observatie van het verbale gedrag van de leraar tijdens een gesprekssituatie (bijvoorbeeld in een interactieve rekenles)
- Observatie van de (pedagogische) interactie van de leraar met de leerlingen
- Observatie van de routes door de klas
Elk model is voorzien van een ingevuld voorbeeld en een toelichting. Maak er gebruik van!
1 links toegevoegd