Gespreksvoering met excellerende leerlingen
In samenwerking met verschillende basisscholen -die samenwerken binnen de plusklas Farfalla- is een handreiking ontwikkeld voor groep 3 t/m 8 om onderwijs aan excellente leerlingen binnen de klas structureel vorm te geven. Scholen die werken met een plusklas kunnen met deze handreiking daarnaast een brug slaan tussen het onderwijs in de reguliere klas en de plusklas. Met behulp van deze handreiking kan de educatieve infrastructuur scholen begeleiden richting meer structurele aandacht voor excellentie in het onderwijs.
Gedurende een traject van ongeveer zes weken werkt de leerling aan zijn eigen onderzoek en gaat samen met andere excellente leerlingen en de leerkracht op verschillende momenten en manieren in gesprek. Voor de leerlingen bevat deze handreiking MY POD, een persoonlijk onderzoeksdossier waarmee de leerling zijn eigen onderzoek gaat opzetten en uitvoeren, gerelateerd aan thema’s die in de klas aan de orde zijn. In dit dossier legt hij zijn onderzoeksplan vast, stelt hij samen met de leerkracht doelen op (o.a. doelen gericht op hogere orde denkvaardigheden) en beschrijft hij tussentijds de uitvoering van zijn onderzoek. Voor de leerkracht bevat deze handreiking gespreksleidraden met tips en aanwijzingen om de excellente leerling op zijn niveau aan het denken te krijgen, een overzicht van doelen gericht op hogere orde denkvaardigheden en taakwerkhouding en voorbeelden van grafische modellen waarmee het gebruik van hogere orde denkvaardigheden door leerlingen gestimuleerd kan worden.