Zelfbeoordelingsinstrument BPS PO
Een instrument om na te gaan in hoeverre de school het keurmerk Begaafdheidsprofielschool benadert
De vereniging Begaafdheidsprofielscholen heeft een keurmerk ontwikkeld, dat de basis vormt voor een systeem van visitatie door daartoe opgeleide visiteurs. Leden van de vereniging BPS krijgen het certificaat na een positief advies aan het bestuur van een visitatiecommissie. Sinds 1 januari 2014 kunnen basisscholen ook lid worden van de vereniging BPS. Ook hiervoor is een zelfbeoordelingsinstrument gemaakt.
De items in deze checklist zijn opgenomen in het digitale visitatie-instrument. Zij vormen de ‘rode draad’ van onderwerpen waarover diverse doelgroepen die bij het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen zijn betrokken. Niet alle items zijn voor alle doelgroepen bedoeld (zo zijn er voor leerlingen en hun ouders minder vragen geselecteerd dan voor docenten). Alle hier genoemde items zijn wel van belang voor het management van de school.
Alle aspecten van het zelfbeoordelingsinstrument komen aan de orde. Dat zijn:
- Onderwijs en leren
- Ondersteuning
- Organisatie en beleid
- Relatie met belanghebbenden
- Resultaten en opbrengsten op schoolniveau
- Overige relevante zaken (aan te vullen met zelf gekozen onderwerpen)
U kunt deze rode draad gebruiken om in te schatten waar voor uw school nog punten van aandacht liggen.