Binnen onderwijs: Primair onderwijs
Blogoverzicht Bewaren

Familiecontext onderzoeken als kind niet wil leren

Kinderen die een hardnekkige weerstand hebben om zich te concentreren op huiswerk, naar school te gaan of te veel gamen, zodat de schoolprestaties er onder lijden, hebben een verzwakte leergierigheid. Wanneer dit gedrag moeilijk te beïnvloeden is door de ouders of het kind is zelf onmachtig dit te veranderen, kan het zijn dat het kind onbewust verbonden is met iets dat in het familiesysteem uit balans is.

Voorbeelden hiervan zijn; een kind dat onbewust verbonden is aan onverwerkt verdriet tussen ouder en grootouder; een kind dat onbewust resoneert op onverwerkte boosheid van zijn moeder, omdat haar vader haar op jonge leeftijd in de steek liet. Het zijn voorbeelden van kinderen waar elk concentratie- en motivatieprobleem een eigen familiegeschiedenis heeft.

Een voorbeeld:

Jasper (17) wil hulp om minder te gamen. Hij vindt het heel moeilijk om te stoppen met gamen. Zijn schoolprestaties verzwakken, terwijl hij altijd goed kon meekomen op school. Afspraken met zijn moeder over schermtijd kan hij niet nakomen en leiden tot vervelende conflicten.

Jasper vindt het heel moeilijk om zijn gedrag te veranderen. De begeleider en Jasper praten een tijdje over het probleem.

De begeleider vraagt Jasper om op de grond een matje (druppelvormig matje op de grond) te leggen voor elk gezinslid. Hij legt matjes neer voor zijn moeder, zijn broer, zijn stiefvader en halfzusje.

De begeleider zegt het gevoel te hebben dat er iemand mist. Jasper wordt onrustig. Hij zegt dat zijn vader mist, maar voor hem wil hij geen matje neerleggen. De onrust wordt boosheid. Hij wil het matje het liefst uit het raam smijten. Jasper vertelt dat hij geen contact heeft met zijn vader; hij heeft het wel geprobeerd, maar krijgt geen reactie.

De vader heeft het gezin verlaten toen de hij anderhalf was. Jasper is emotioneel. De begeleider neemt de tijd om zijn gevoelens er te laten zijn en deze door hem te laten benoemen.

Er komt toch een matje voor zijn vader, weliswaar op grote afstand van de rest van de matjes. Jasper ziet nu in dat het gamen hem helpt om deze lastige gevoelens niet te voelen. 

Twee weken later vertelt Jasper dat hij meer over deze gevoelens praat met zijn moeder en vrienden. Daarnaast is hij gaan hardlopen. Hierdoor voelt hij zich beter. Het lukt hem nu wel het gamen te beperken. 

Bovenstaande case Dit is een van de cases uit het boek 'Onrust in het kinderhart'. Cases waarin onverwerkte gevoelens van ouders en grootouders ook invloed hebben op de leermotivatie zijn te lezen in het boek 'Onrust in het kinderhart'. 

Bij [Kind en ik] werken we in een traject van ongeveer vier tot vijf consulten met kind/jongere en de ouders, waar een familieopstelling een onderdeel van is. In een familieopstelling worden onbewuste belemmeringen zichtbaar.

4243
Reageren
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties