Hoge moeilijkheidsgraad
Criterium |
Voorbeeld |
---|---|
Het materiaal biedt lesstof op het streefniveau van het referentiekader taal. In de onderbouw h/v is 2F het fundamenteel niveau. Het streefniveau is dan dus 3F. |
Nieuwsbegrip pittiger opdrachten Nieuwsbegrip biedt wekelijks actuele teksten aan met pittiger opdrachten die een beroep doen op taalvaardigheid op taalniveau 3F. Nieuwsbegrip biedt wekelijks actuele teksten aan met tekstkenmerken die aansluiten bij taalniveau 3F. |
Het materiaal bevat of verwijst naar teksten uit kwaliteitskranten, opiniebladen, wetenschappelijke tijdschriften, boeken en websites. |
Nederlands verrijkt: Krantenkoppen Leerlingen voeren een onderzoek uit naar aard en functie van krantenkoppen.
|
Het materiaal bevat enquêtes en interviews als bronnen voor de leerling, of laat de leerlingen zelf enquêtes ontwikkelen en de uitkomsten ervan interpreteren. |
Nederlands verrijkt: Taalontwikkeling Leerlingen voeren een onderzoek uit naar taalontwikkeling en presenteren de onderzoeksresultaten aan de klas. |
Het materiaal bevat mondelinge bronnen van een behoorlijke lengte met een hoge informatiedichtheid. |
Leerlingen voeren een onderzoek uit naar ironie in verschillende fragmenten van cabaret.
|
Het materiaal laat leerlingen al in de onderbouw schrijven en spreken vanuit een probleemstelling. |
Poëziepaleis: Dromen vangen en waarmaken Leerlingen schrijven een gedicht over hun grootste droom of wens. |
Het materiaal nodigt uit tot het maken van werkstukken met voet- of eindnoten en een wetenschappelijk correcte bronnenlijst. |
In het Platoproject besteedt het Carolus Borromeus College aandacht aan het maken van werkstukken. |
Het materiaal bevat adolescenten- en volwassenenliteratuur en poëzie. |
Nederlands verrijkt: Maak een bloemlezing Leerlingen schrijven een inleiding bij een bloemlezing van het werk van Herman Pieter de Boer voor leeftijdsgenoten. |