Open opdrachten
Criterium | Voorbeeld |
---|---|
Het materiaal biedt een context die aansluit bij de alledaagse werkelijkheid of bij de belangstelling van de leerling. |
'Hoe blijft een fiets rechtop staan als je fietst?' Dit is een vraag op een forum. Wie heeft gelijk? Zoek uit hoe het zit! |
Het materiaal daagt leerlingen uit natuurwetenschappelijke verschijnselen (kwalitatief) uit te leggen of wellicht te verklaren aan de hand van stellingen, bijvoorbeeld in de vorm van Concept Cartoons |
Hoe ver gaat het licht dat door een lichtbron wordt uitgezonden? Een mogelijke concept cartoon. Maar er zijn veel meer voorbeelden te vinden. Vragen uit het archief. |
Het materiaal laat leerlingen geregeld opdrachten uitvoeren waaraan zij zelf vorm en richting kunnen geven |
De webkwestie is nu te gesloten(zie vragen bij infobronnen), maar kan meer open aangeboden worden, bijvoorbeeld met de vraag: Vind een verklaring voor het noorderlicht; de bronnen die in de webkwestie genoemd worden, kunnen behulpzaam zijn. Maak een werkstuk over de betekenis van een belangrijke natuurkundige. |
Het materiaal laat leerlingen zelf dilemma's formuleren en beschouwen, die geregeld worden beschreven bijvoorbeeld in de wetenschapsbijlagen van kranten of te vinden zijn op internet |
|
Het materiaal biedt vakoverstijgende opdrachten met een context die leerlingen uitdaagt op zoek te gaan naar verbanden(binnen en tussen domeinen) en samenhang(binnen en tussen vakgebieden) |