Havo/vwo

Aandacht voor talent vraagt om een gevarieerd onderwijsaanbod dat recht doet aan verschillen. Daarnaast is goede begeleiding essentieel. Nu eens ligt het accent op onderwijsaanpassingen voor de -in potentie- beste leerlingen, dan weer op ontwikkeling van specifieke talenten bij toptalenten. Iedere school maakt keuzes. Informatie, praktijkvoorbeelden, voorbeelden van arrangementen en tools voor schoolontwikkeling ondersteunen u bij het maken van keuzes.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Open opdrachten

Criterium Voorbeeld

 

Het materiaal biedt een context die aansluit bij de alledaagse werkelijkheid of bij de belangstelling van de leerling.

'Hoe blijft een fiets rechtop staan als je fietst?'

Dit is een vraag op een forum.

Wie heeft gelijk? Zoek uit hoe het zit!

Het materiaal daagt leerlingen uit natuurwetenschappelijke verschijnselen (kwalitatief) uit te leggen of wellicht te verklaren aan de hand van stellingen, bijvoorbeeld in de vorm van Concept Cartoons

Hoe ver gaat het licht dat door een lichtbron wordt uitgezonden?

Een mogelijke concept cartoon.

Maar er zijn veel meer voorbeelden te vinden.
----------------------------------------------
Nationale Wetenschapsquiz Junior

Vragen uit het archief.

Het materiaal laat leerlingen geregeld opdrachten uitvoeren waaraan zij zelf vorm en richting kunnen geven

Webkwestie: Het noorderlicht

De webkwestie is nu te gesloten(zie vragen bij  infobronnen), maar kan meer open aangeboden worden, bijvoorbeeld met de vraag: Vind een verklaring voor het noorderlicht; de bronnen die in de webkwestie genoemd worden, kunnen behulpzaam zijn.
----------------------------
Scholieren.com

Maak een werkstuk over de betekenis van een belangrijke natuurkundige.

Het materiaal laat leerlingen zelf dilemma's formuleren en beschouwen, die geregeld worden beschreven bijvoorbeeld in de wetenschapsbijlagen van kranten of te vinden zijn op internet

 

Het materiaal biedt vakoverstijgende opdrachten met een context die leerlingen uitdaagt op zoek te gaan naar verbanden(binnen en tussen domeinen) en samenhang(binnen en tussen vakgebieden)