Havo/vwo

Aandacht voor talent vraagt om een gevarieerd onderwijsaanbod dat recht doet aan verschillen. Daarnaast is goede begeleiding essentieel. Nu eens ligt het accent op onderwijsaanpassingen voor de -in potentie- beste leerlingen, dan weer op ontwikkeling van specifieke talenten bij toptalenten. Iedere school maakt keuzes. Informatie, praktijkvoorbeelden, voorbeelden van arrangementen en tools voor schoolontwikkeling ondersteunen u bij het maken van keuzes.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Verrijkingsopdrachten

Met deze tool (een excel-bestand) heeft u een overzicht van opdrachten die kunnen dienen als verrijkingsopdrachten.

U kunt in dit overzicht op de volgende kenmerken selecteren (filteren):

  • Leerjaar (algemeen, brugklas, leerjaar 2, leerjaar 3, tweede fase)
  • Tijdvak
  • Niveau
  • Type opdracht

Leerjaar

Veel opdrachten zijn, door het onderwerp en/of de moeilijkheidsgraad, alleen geschikt voor bepaalde leerjaren, andere opdrachten kunnen zowel in onderbouw als tweede fase worden gebruikt omdat er verschillende eisen kunnen worden gesteld aan de producten/opbrengsten. Bij weer andere opdrachten gaat het om werkvormen die in alle leerjaren en alle onderwerpen gebruikt kunnen worden.

Tijdvak

Er is voor gekozen om de opdrachten te koppelen aan tijdvakken en niet aan onderwerpen.

Niveau

Voor elke opdracht is het laagste niveau aangegeven waarvoor de opdracht geschikt is. Bijna altijd zijn de opdrachten echter ook geschikt voor hogere niveaus, omdat er verschillende eisen kunnen worden gesteld aan de producten/opbrengsten.

Type opdracht

Verklaring van de aanduidingen in de categorie 'type opdracht'

  1. a) De opdracht komt in de plaats van bestaande opdrachten in het werkboek
    b) De opdracht is een aanvulling op bestaande opdrachten
  2. a) korte opdracht (ongeveer een 0,5 uur)
    b) opdracht van beperkte duur (minder dan twee lesuren)
    c) langlopende opdracht (meer dan twee lesuren)