Havo/vwo

Aandacht voor talent vraagt om een gevarieerd onderwijsaanbod dat recht doet aan verschillen. Daarnaast is goede begeleiding essentieel. Nu eens ligt het accent op onderwijsaanpassingen voor de -in potentie- beste leerlingen, dan weer op ontwikkeling van specifieke talenten bij toptalenten. Iedere school maakt keuzes. Informatie, praktijkvoorbeelden, voorbeelden van arrangementen en tools voor schoolontwikkeling ondersteunen u bij het maken van keuzes.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Hoge moeilijkheidsgraad

 

Criterium

Voorbeeld

Het materiaal heeft betrekking op de hogere denkvaardigheden uit de taxonomie van Bloom: analyseren, evalueren en creëren in relatie tot historisch denken en redeneren;

Veenlijken

Het materiaal daagt leerlingen uit om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven in relatie tot historisch denken en redeneren;

Industrië Revolutie en kinderen en vrouwen

Het materiaal laat leerlingen echte problemen oplossen (product bestemd voor een echt of denkbaar publiek), bijvoorbeeld het ontwerpen van een historische standswandeling of een historisch monument;

Historisch ontwerp

Het materiaal heeft betrekking op een groot aantal (gevarieerde) bronnen, bijvoorbeeld tekstbronnen, afbeeldingen en grafische bronnen;

De uitbarsting van de Vesuvius in 79 n. Chr.

Het materiaal heeft betrekking op ethische en morele dilemma's, denk bijvoorbeeld aan het werpen van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki;

Het gooien van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki

Het materiaal stelt hoge eisen aan de structuur van schriftelijke verslagen, bijvoorbeeld wat betreft indeling, voet- of eindnoten, referenties.

Een uniforme bronvermelding volgens de APA-richtlijn.