Open opdrachten
Criterium | Voorbeeld |
---|---|
Het materiaal stimuleert het kritische denkvermogen |
Vlees produceren kost veel energie en is een vorm van energieverspilling: als meer mensen plantaardig voedsel zouden eten in plaats van vlees, zou er meer voedsel op deze wereld zijn en kan het wereldvoedselprobleem opgelost worden. De bedoeling van deze verrijkingsopdracht is dat leerlingen gaan uitzoeken of deze stelling waar is. |
Het materiaal laat leerlingen opdrachten uitvoeren waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn |
Leerlingen onderzoeken waarin een duurzame woonwijk verschilt van een 'gewone' woonwijk. |
Het materiaal laat leerlingen zoeken naar samenhang en verbanden (binnen en tussen vakgebieden) |
Door het bestuderen van drie diersoorten moeten leerlingen ideeën ontwikkelen over hun evolutionaire samenhang. Een vakoverstijgende opdracht (Bi, Na en Sk). Na onderzoek moet een advies uitgebracht worden over de ideale kweekplaats van mosselen. |
Het materiaal laat leerlingen zelf vraagstukken en dilemma’s formuleren en beschouwen |
Een deel van de collectie van Naturalis is online beschikbaar voor wetenschappers buiten het museum. In deze webquest gaan leerlingen zelf proberen om aan de hand van fossiele kiezen een afstammingslijn van olifantachtigen te reconstrueren. (4H/4V) In deze module vinden leerlingen algemene aanwijzingen hoe ze een onderzoek kunnen opzetten. |