Onderzoekende houding
Criterium | Voorbeeld |
---|---|
Het materiaal vraagt van leerlingen een onderzoekende houding en doet een beroep op hun probleemoplossend vermogen |
Leerlingen onderzoeken waarin een duurzame woonwijk verschilt van een 'gewone' woonwijk. |
Het materiaal laat leerlingen werken met concepten in beroeps- en wetenschappelijke contexten |
Leerlingen maken kennis met de komst en de gevolgen van een aantal exoten, die ze onderzoeken vanuit verschillend perspectief. |
Het materiaal activeert leerlingen doordat de context vragen oproept die ze zelf kunnen onderzoeken in een (experimenteel) onderzoek, waarvan ze zelf de methode en het eindproduct bepalen |
Een lessenserie over plantenteelt en plantenveredeling. Wat zijn de belangrijkste abiotische en biotische factoren die de groei van planten beïnvloeden? Verschil is er tussen biologische en chemische gewasbescherming en welke biologische kennis gebruik je om planten te veredelen? |
Het materiaal geeft leerlingen de mogelijkheid om samen te werken en vaardigheden te ontwikkelen als plannen, discussiëren en samen tot een conclusie komen |
Hoe is het gesteld met de diversiteit aan planten in jouw omgeving? |
Het materiaal laat leerlingen werken met abstracte begrippen en generalisaties | Kweken van micro-organismen, maken van preparaten, theoretische onderbouwing en bepaling van waterkwaliteit. Ontleend aan eindexamenopgave en bewerkt voor onderbouw. |