Havo/vwo

Aandacht voor talent vraagt om een gevarieerd onderwijsaanbod dat recht doet aan verschillen. Daarnaast is goede begeleiding essentieel. Nu eens ligt het accent op onderwijsaanpassingen voor de -in potentie- beste leerlingen, dan weer op ontwikkeling van specifieke talenten bij toptalenten. Iedere school maakt keuzes. Informatie, praktijkvoorbeelden, voorbeelden van arrangementen en tools voor schoolontwikkeling ondersteunen u bij het maken van keuzes.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Onderzoekende houding

Criterium Voorbeeld


 

Het materiaal vraagt van leerlingen een onderzoekende houding en doet een beroep op hun probleemoplossend vermogen

Een duurzame woonwijk

Leerlingen onderzoeken waarin een duurzame woonwijk verschilt van een 'gewone' woonwijk.

Het materiaal laat leerlingen werken met concepten in beroeps- en wetenschappelijke contexten

Exoten in Nederland

Leerlingen maken kennis met de komst en de gevolgen van een aantal exoten, die ze onderzoeken vanuit verschillend perspectief.

Het materiaal activeert leerlingen doordat de context vragen oproept die ze zelf kunnen onderzoeken in een (experimenteel) onderzoek, waarvan ze zelf de methode en het eindproduct bepalen

Leven in de kas

Een lessenserie over plantenteelt en plantenveredeling.  Wat zijn de belangrijkste abiotische en biotische factoren die de groei van planten beïnvloeden? Verschil is er tussen biologische en chemische gewasbescherming en welke biologische kennis gebruik je om planten te veredelen? 

Het materiaal geeft leerlingen de mogelijkheid om samen te werken en vaardigheden te ontwikkelen als plannen, discussiëren en samen tot een conclusie komen

Planten om ons heen

Hoe is het gesteld met de diversiteit aan planten in jouw omgeving?

Het materiaal laat leerlingen werken met abstracte begrippen en generalisaties

Leven in een pot met hooiwater

Kweken van micro-organismen, maken van preparaten, theoretische onderbouwing en bepaling van waterkwaliteit. Ontleend aan eindexamenopgave en bewerkt voor onderbouw.