Hoge moeilijkheidsgraad
Criterium | Voorbeeld |
---|---|
Het materiaal bevat een moeilijk, abstract onderwerp waar leerlingen nog weinig voorkennis over hebben |
Een module over cellen, organismen, ecologie en evolutie in populaties wilde guppen. Een inleiding en verdieping van de rol van water in het leven van plant mens en dier. Hierbij wordt kennis gemaakt met aanpassing van deze organismen aan biotopen met veel zout, woestijn en heelal. De leerling wordt uitgedaagd na te denken over deze aanpassingen |
Het materiaal doet een beroep op hogere denkvaardigheden (analyseren, creëren en evalueren) |
Een opdracht om een hoeveelheid afvalwater van onbekende samenstelling te zuiveren, tot het voldoet aan de eisen voor lozing op het oppervlaktewater. De leerlingen passen alle gangbare zuiveringstechnieken toe en werken daardoor met de natuurkundige, scheikundige en biologische principes van deze technieken. |
Het materiaal laat leerlingen effectief, efficiënt en verantwoord ICT gebruiken met een groot aantal gevarieerde bronnen |
Webquest: Zoeken naar antwoord op de vraag: “Waarom fossiliseren op het land levende organismen minder vaak dan in water levende organismen?” |
Het materiaal laat leerlingen kennismaken met ethische en morele dilemma's die typerend zijn voor de biologie |
Overzichtelijke modules over de biologische, maatschappelijke en persoonlijke aspecten van orgaan- en weefseldonatie. Kennisopbouw en meningsvorming staan centraal in de onderbouw. Discussiëren, debatteren een verslag of betoog schrijven, zijn daar voorbeelden van. |
Het materiaal biedt verdiepende opdrachten binnen het curriculum |
Webquest: Hoe gaat een bloedtransfusie in zijn werk en hoe kan het levens redden. Deze opdracht voor de bovenbouw is als verrijkingsopdracht voor de onderbouw ook geschikt. |