Maatwerk Voor Latente Talenten?
Uitblinken op alle niveaus
Onderzoek door het Kohnstamm Instituut dat tot doel had verschillende aspecten te inventariseren om de talenten van alle leerlingen tot hun recht te laten komen. Er zijn drie inventarisaties uitgevoerd:
- Inventarisatie van bestaande instrumenten om talenten van leerlingen op elk niveau te kunnen herkennen.
- Inventarisatie van kennis en vaardigheden die docenten nodig hebben op gebied van het herkennen van talenten, het begeleiden van leerlingen en het creëren van een uitdagende leeromgeving en onderwijsaanbod.
- Inventarisatie van mechanismen aan de kant van leerlingen die maken dat potentiële (top)talenten verantwoordelijkheid nemen voor de ontplooiing van hun talent en mechanismen bij scholen die maken dat potentiële (top)talenten uitgroeien tot (top)talenten.
Samenvatting
Om het talent van leerlingen in het onderwijs te herkennen zijn 36 diagnostische instrumenten beschreven om intelligentie, leervermogen, metacognitieve vaardigheden, motivatie en andere niet-cognitieve persoonskenmerken te identificeren. Nadere aandacht is geschonken aan het probleem van afnemende motivatie in het voortgezet onderwijs en aan het gegeven dat talent niet bij alle leerlingen op hetzelfde moment zichtbaar wordt.
Naast de getalendeerde leerlingen, die gemakkelijk te herkennen zijn door hun uitblinken, is er ook een groep die een andere vorm van evaluatie nodig heeft. Een vitale pedagogische relatie is hierbij van belang. Dit wordt bemoeilijkt door de korte contacturen en het groot aantal leerlingen. De kennis die nodig is voor een goede relatie moet de leraar zelf verwerven, tacit knowledge. Volgens de leerkracht is de kennisinfrastructuur niet gericht op deze praktische vaardigheden.
Factoren die gerelateerd zijn aan mechanismen voor ontplooiing van talent zijn tijd en aandacht van de leraar, een voldoende open curriculum, tijd en aandacht van leerlingen, groepsdynamiek en het belonen van goede cijfers. Tussen de verschillende mechanismes bestaat samenhang.