Handboek Projectonderwijs
Projectonderwijs in de onderbouw van het VO
Scholen hebben tegenwoordig meer ruimte voor een eigen invulling van hun curriculum, zeker in de onderbouw. Eén van de varianten die scholen in de onderbouw kiezen is projectonderwijs. Projectonderwijs biedt scholen mogelijkheden voor het werken aan vakoverstijgend onderwijs, kennis en vaardigheden, buitenschools leren en gedifferentieerd onderwijs. Er is echter geen eenduidige definitie van projectonderwijs en daarom kan elke school haar eigen accenten leggen. De schoolpraktijk laat dan ook zien dat projectonderwijs op elke school anders tot uitdrukking komt. In 2009 is SLO het veldproject ‘Projectonderwijs in de onderbouw’ gestart. Samen met zes scholen heeft SLO twee jaar lang gewerkt aan het opzetten of verstevigen van projectonderwijs op de eigen school. Gedurende dit traject is ook het handboek projectonderwijs ontwikkeld. De door scholen veelgestelde vragen over projectonderwijs die gedurende dit project naar voren kwamen, vormen het vertrekpunt voor dit handboek. Op basis daarvan vragen heeft SLO instrumenten ontwikkeld (hulpmiddelen en bronnen), die ondersteuning kunnen bieden bij het zoeken naar antwoorden op deze vragen.
U kunt het handboek of delen daarvan downloaden via de homepage Handboek Projectonderwijs, u kunt het ook in zijn geheel via de SLO productencatalogus bestellen.