Binnen onderwijs: Havo/vwo

Checklist 'taxonomie van Bloom'

Toelichting

Een van de meest gebruikte manier om verschillende kennisniveaus in te delen, is op basis van de taxonomie van Bloom. Deze is tussen 1948 en 1956 ontwikkeld door de onderwijspsycholoog Benjamin Bloom (klik hier voor het gereviseerde engelstalige model en hier voor de Nederlandse vertaling), als algemeen model voor de doelstellingen van het leerproces. De taxonomie onderscheidt verschillende niveaus, oplopend in moeilijkheidsgraad:

  • kennis reproductie
  • inzicht
  • toepassing
  • analyse
  • creatie/synthese
  • evaluatie

Met de checklist ordent u deze niveaus in toenemende moeilijkheid. Het schema beschrijft wat de leerling bij dergelijke niveaus moet doen en wat hij aan vragen en eindopdrachten zou kunnen verwachten. De taxonomie biedt uitkomst bij het formuleren van leerdoelen en het vaststellen van het beheersingsniveau. Het helpt allereerst bij het bepalen van het beoogde eindgedrag in algemene zin (kennis reproduceren, inzicht hebben in, toepassen, analyseren, creëren of evalueren). Van daaruit kan de taxonomie inspiratie bieden bij het vaststellen van wat de leerling moet doen (schema, kolom 3) en welke vraagtypen de leerling moet beheersen (kolom 4).

Gerelateerde items

  Cursus Curriculumontwerp
  Van les tot leerlijn, SLO
Het herschreven model van Bloom

Bloom's taxonomie

22743
Bron: SLO
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties