Badhuis

PROGRAMMA:

13.00 - 14.00   Interactieve lezing: ‘Help, mijn kind is een onderpresteerder!’
Onderpresteren is langdurig minder presteren dan op basis van de aanwezige mogelijkheden van iemand verwacht mag worden (Kaufmann). Waarom gaat een kind onderpresteren? En vooral: wat kunnen ouders en leerkrachten wel en beter niet doen om onderpresteerders te helpen om weer in beweging te komen?
Mw. J. (Joost) de Maaré geeft al jaren met de Stichting Leren Motiveren TOP-trainingen om onderpresteerders weer te motiveren en lezingen, workshops, trainingen aan docenten en ouders over de aanpak van onderpresterende (hoog) begaafde leerlingen op school.
http://www.stichtinglerenmotiveren.nl/      joostdemaare@gmail.com

14.00 - 15.00   Interactieve lezing: ‘Belemmerende overtuigingen’
Slimme kinderen krijgen een vreemde kijk op hun eigen functioneren; dingen komen hen aanwaaien en dat hoort ook zo. Je inspannen hoeft niet en dat kun je ook beter niet doen, anders ben je ineens niet meer slim.
Slimme kinderen kunnen in allerlei valkuilen stappen; onnodig als ouders en docenten zich bewust zijn van deze belemmerende overtuigingen. Hun benadering maakt een wereld van verschil.
Lydia Sevenster, docent Stedelijk Gymnasium, publiceerde in de NRC over jongens, geeft workshops over jongens en onderwijs en geeft al 10 jaar trainingen aan onderpresterende slimme leerlingen en hun ouders op haar school en coacht deze ook privé.
www.goedpresteren.nl   www.jongensenonderwijs.nl

15.00 - 16.00   Interactieve lezing: ‘Beeld- of taaldenker, hoe communiceer jij?
Hoogbegaafden (kind/volwassenen) hebben vaak het gevoel zelf niet begrepen te worden. Dit kan soms tot gevolg hebben dat je als hoogbegaafde (kind of volwassene) aan jezelf gaat twijfelen. Hoogbegaafdheid geeft noch een garantie voor het vanzelfsprekend direct goed begrijpen van wat een ander zegt, noch het als vanzelfsprekend door een ander begrepen worden. Waar ligt dat toch aan?
Madelène Schippers, trainer basisdenksystemen en LEREN LEREN Methode, zal de specifieke kenmerken van de t basisdenksystemen, visueel en verbaal, uiteenzetten.
www.voorbeeldigleren.nl

16.00 - 17.00   Lezing: ‘Hoogbegaafd, én…’\
Ook onder hoogbegaafde kinderen/volwassenen komen leer- en/of ontwikkelingsproblemen voor.
De hoogbegaafdheid gaat dan samen met ADHD, autisme of leerproblemen zoals dyslexie. Zij zijn, zoals de literatuur noemt, 'twice exceptional'. Aandacht besteden aan slechts een gedeelte van de situatie helpt hen niet. Bij anderen worden kenmerken van hoogbegaafdheid onterecht bestempeld als emotionele, gedrags- of leerstoornissen. Waar zitten de overeenkomsten en verschillen? Hoe ontstaat dat aangeleerde patroon van afwijkend gedrag bij hoogbegaafden, die hen soms onterecht deze dubbele diagnoses opleveren? En indien de diagnoses wel terecht zijn, hoe helpt de hoogbegaafdheid bij het aanleren van nieuw gedrag?
Wendy van Bohemen, neuropsycholoog bij HIQ Expertisecentrum Hoogbegaafdheid, werkt met hoogbegaafde kinderen en met kinderen waarbij naast de hoogbegaafdheid eveneens sprake is van bijvoorbeeld ASS.
www.hiq.nl

16.00 - 17.00   napraten en borrelen (eigen rekening)

Kinderen/tieners kunnen in de kleine zaal en/of buiten spelen. Diverse uitdagende spellen zijn aanwezig om de hersenen op een leuke manier flink aan het werk te zetten!

Adres: Leidseplein 49
2011 PW Haarlem
Noord-Holland

Locatie

Leidseplein 49
2011 PW Haarlem
Noord-Holland