Wanneer: |
|
---|---|
Spreker(s): | Nanda Heikamp-van der Velden (Sessieleider), Nathalie Laurens (Sessieleider) |
In de onderwijsonderzoekswerkplaats POINT wordt wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk op het terrein van (hoog)begaafdheid aan elkaar verbonden. De leraren, pabo-docenten en onderzoekers binnen POINT hebben bestaande (wetenschappelijke) kennis en nieuwe inzichten over het werken met begaafde leerlingen vertaald naar een professionaliseringsvorm voor leerkrachten: het bordspel enIQma. EnIQma is een professionaliseringsspel over (hoog)begaafdheid voor het primair onderwijs. Met dit spel kunnen onderwijsprofessionals oefenen met signalen die mogelijk wijzen op (hoog)begaafdheid. Het spel besteedt aandacht aan feiten en fabels aan de hand van wetenschappelijke inzichten. We vertellen in deze sessie meer over hoe enIQma is ontwikkeld en hoe het kan worden ingezet. Natuurlijk spelen we ook het spel!
Nathalie Laurens heeft als plusklasleerkracht deelgenomen aan de onderzoekswerkplaats POINT en is mede-ontwikkelaar van het professionaliseringsspel enIQma. Ze begeleidt (hoog)begaafde kinderen bij praktijk Dubbel Plus.
Nanda Heikamp staat al ruim 20 jaar voor de klas en werkt sinds een aantal jaar op een school voor voltijd hoogbegaafdheidsonderwijs. Eerder heeft Nanda plusklassen opgezet en gedraaid, deelgenomen aan de onderzoekswerkplaats POINT en het professionaliseringsspel enIQma mede ontwikkeld.