Wanneer: |
|
---|---|
Spreker(s): | Leonieke Boogaard (Sessieleider), Sima de Bruyn-Daoud (Sessieleider) |
Locatie: | fire |
in de dagelijkse praktijk blijkt het vaak moeilijk om hoogbegaafden, van welke achtergrond dan ook, het juiste onderwijsaanbod en de juiste begeleiding te geven zodat zij hun talenten ten volle kunnen ontplooien. Voor hoogbegaafden met een bi-culturele en/of migratieachtergrond is dat vaak nog lastiger omdat zij minder gezien en herkend worden. Veel van deze leerlingen worden lager ingeschat dan je op grond van hun potentie zou verwachten. Dat zorgt niet alleen voor frustratie bij deze leerlingen, maar ook voor veel onzekerheid over eigen kunnen. In deze workshop gaan we op zoek naar onze eigen onbewuste vooroordelen. Informatie over de achtergrond van een kind kan ruis opleveren die onze perceptie van de leerling kan beïnvloeden. Aan de hand van voorbeelden uit de wetenschappelijke literatuur gaan we op zoek naar factoren die een rol spelen bij het (niet) herkennen van deze leerlingen en hoe we door anders te kijken deze leerlingen misschien beter kunnen signaleren. Bewustwording van onze eigen ‘implicit theories’ speelt daarbij een grote rol. Na deze workshop ben je je meer bewust van: ● de rol van vooroordelen ● factoren die een rol spelen bij het herkennen van hoogbegaafdheid ● de invloed van ‘omgevingsruis’ op je perceptie ● het belang van goed rolmodellen