Hoe kan een integraal leer-, portfolio- en volgsysteem de leerling en het onderwijs optimaal ondersteunen?

Wanneer:
    • 13:45 - 15:00 - ( 30 / 40 )
Spreker(s): Annemieke Bruinier (Workshopleider), Tim Smit (Workshopleider)
Locatie: zaal 14a

Het is een complexe taak om  iedere leerling optimaal te ondersteunen en te begeleiden in zijn/haar ontwikkeling. Talentontwikkeling vraagt om een continue afstemming met de leerling zodat talenten worden ontdekt, ontwikkeld en ertoe kunnen doen. Met gebruik van een kindgericht portfolio als leer- ontwikkel- en/of leerlingvolgsysteem is het praktisch haalbaar om een rijke leeromgeving in te richten in samenwerking met de leerling. In deze workshop dagen we je uit om na te denken over het waarom, hoe en wat van een portfolio. Waaraan zou een technologisch innovatief systeem moeten voldoen en vanuit welke visie en rollen zijn specifieke functionaliteiten wenselijk? Stel je maar eens voor dat er een leer- en ontwikkelomgeving is waardoor leerlingen gemotiveerd worden om inzet en inspanning te tonen? En waarmee de leerkracht hulpmiddelen en ondersteuning kan bieden en vastleggen over de ontwikkeling van vaardigheden en het opdoen van kennis van één of meerdere leerlingen?

Ontdek zelf of het mogelijk is om de brede en/of specifieke talentontwikkeling van een leerling in beeld te brengen en eventueel te koppelen aan het curriculum? Ga op zoek naar de functionaliteiten die je aan het begin van deze workshop definieerde en bekijk ook hoe kinderen zelf kunnen bouwen aan een portfolio/trotsmap. Laat je verrassen door de vele mogelijkheden van de alles-in-één oplossing 'Meloo'. In deze workshop reis je in een wereld van onbekende digitale mogelijkheden en maak je kennis met de integrale functionaliteiten van een portfolio, een leer- en werkomgeving inclusief thematisch bronnenmateriaal, een volgsysteem, automatische rapporten, een coachingshoek en een meting voor sociaal emotionele veiligheidsbeleving.

Onderwijsechtpaar Smit-Timmermans nam een gewaagde stap voor toekomstgericht basisonderwijs. Beide echtlieden werkten lange tijd afzonderlijk in het onderwijs. Astrid onder meer als leerkracht in de boven- en middenbouw op een jenaplanschool en Tim als innovatiemanager ICT binnen de academische wereld. Hun drive om een gebruiksvriendelijke integrale werkomgeving voor leerkrachten en leerlingen te ontwikkelen, ligt een stuk genuanceerder dan aanvankelijk wordt aangenomen, stelt onderwijsechtpaar Astrid Timmermans en Tim Smit.

Deelnemers

TalentenTuin / De Biezenhof / Steunpunt HB Samenwerkingsverband Brabantse Wal
Platform Bèta Techniek
Basisschool de Elstar
Tim Smit
Leskracht
PCBO Willem van Oranje
OBS De Lappendeken
Ellen Gommers
Koninklijke Van Gorcum
Willeke Mos
Beatrixschool
Marlous Maat
JA Bijloo
Trinitas gymnasium
Grafisch Lyceum Utrecht
OBS J. A. Bijloo
Laura Vliegenberg-Peeters
Obs 't Hout
2e Daltonschool
bs Hulsberg
BCO Onderwijsadvies
Cathelijn Dieleman
De Schoolburgemeester
Kc Adriaan van den Ende
Leskracht
Janneke Spanjers
Stichting RBOB De Kempen
Margriet Dijkstra
CBS Bloemenhof
Kindwijs - CNS Zomerland
CHR Nassau Veluwe College
Leuni van Doeland
RBS Augustinus
Toos de Wit
SPO Utrecht
Mindy Koster
AMOS UnIQ - Poseidon
Udens College
Janneke Van Agt
RBOB de kempen
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties