Wanneer: |
|
---|---|
Spreker(s): | Jan van Os (Sessieleider), Marion Hagdorn (Sessieleider) |
Laat u inspireren door de volgende 2 praktijkvoorbeelden:
VILLA-Revius thuiszittersopvang
De gemeente Utrechtse Heuvelrug en het Revius Lyceum Doorn hebben de handen ineen geslagen. Dit heeft geresulteerd in een unieke thuiszittersopvang op het terrein van de school zelf.
Marion Hagdorn is conrector leerlingenzorg van het Revius Lyceum Doorn met speciale belangstelling voor passend onderwijs aan thuiszitters en hoogbegaafden.
Loslopen, een programma tegen vastlopen
Samen met Kasper Ponte ontwikkelt Jan van Os een pop-upschool voor vastgelopen hoogbegaafde leerlingen. Dit draait op een onderwijsprogramma dat verschillende leerprocessen op gang brengt. Het gaat hierbij natuurlijk in de eerste plaats om psychologische basisbehoeften en om de sociaal-emotionele aspecten die bij het kind tot leergedrag leiden. Wat brengt deze kinderen in een flow? Onder welke voorwaarden kan dit leergedrag zich verder ontwikkelen? Hoe maak je dit leergedrag bestand tegen school?
Daarnaast gaat het uiteraard ook om leerprocessen op de school waar het kind is vastgelopen en bij de ouders van het vastgelopen kind. Wat leidt tot vastlopen? Wat speelt hier een rol? Hoe keer je dat om? Contact met ouders en leerkrachten is een vitale mogelijkheid tot leren, vandaar dat het een belangrijk onderdeel van dit programma is. Dit en meer komt in deze sessie aan bod!
Jan van Os heeft zich tijdens zijn werk op verschillende posities in en om het onderwijs bezig gehouden met het reilen en zeilen van hoogbegaafde en hoogsensitieve mensen op en naast verschillende scholen. Uit het verruimen van de vaak zeer beperkte mogelijkheden van deze groep is de Adviespraktijk Hoogbegaafdheid ontstaan, waarin Jan samenwerkt met leerlingen, docenten, scholen en samenwerkingsverbanden. Samen met Psychologisch Adviesbureau PONTE ontwikkelt hij in opdracht van SWV Unita (PO) de pop-upschool voor vastgelopen hoogbegaafde leerlingen.
Deelnemers


















