Samenwerken met ouders

Wanneer:
    • 11:45 - 12:30 - ( 9 / 50 )
Spreker(s): Carla van den Bosch (Sessieleider), Ageeth Bos (Sessieleider)

Laat u inspireren door de volgende 2 praktijkvoorbeelden:

Het Talent in Lent brengt samen met ouders de leerling in beeld

Met behulp van een beginkenmerkenlijst (Mooij-Smeets) brengen ouders, voorschoolse periode en de mentor van het basisonderwijs het kind op verschillende ontwikkelingsgebieden in kaart. Op basis van gesprek en de beginkenmerkenlijst kan de school een ontwikkelingsvoorsprong vaststellen. Kinderen nemen van hieruit deel aan de speelleerstoflijn passend bij hun niveau. De evaluatie wordt gebruikt als startsituatie.

Carla van den Bosch stelt u op de hoogte van dit proces en hoe het aanbod verder wordt vormgegeven.

Carla van den Bosch is directeur van de vernieuwingsschool het Talent. De school kent vanaf 2009 een voltijd- en een deeltijdvoorziening voor hoogbegaafde kinderen. Daarnaast maakt zij onderdeel uit van de expertgroep hoogbegaafde kinderen PO-VO Nijmegen.

Samen om de tafel; de talentdriehoek

Bij het bereiken van een persoonlijk leerdoel heeft een kind steun nodig van de omgeving. Leerkrachten en ouders zouden daarbij samen het supportteam moeten vormen. Door een gedeeld portfolio met de mogelijkheid om feedback te geven voor ouders en leerkrachten, startgesprekken, oudergesprekken en “rondetafelgesprekken”, proberen we dat team te vormen. Niks bijzonders eigenlijk, maar vaak wel met een groot positief effect.

Ageeth Bos is een ervaren leraar die ervan houdt om nieuwe wegen te bewandelen, te pionieren. Haar missie is om kinderen de regie te geven over hun eigen leren. Als lid van het Lerarenparlement wil zij de leraar de regie(terug)geven.

Deelnemers

Maria Zaal
SWV Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland
Comprix College
(onbekend)
2e Daltonschool
Aloysiusschool Overveen
Csw van de Perre
Marjolein Lambert
Aloysiusschool
Lieke de Gunst
OBS Klavertje Vier
Angenieta Kaatee- de Groot
De Triangel
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties