Wanneer: |
|
---|---|
Spreker(s): | Minka Dumont (Workshopleider) |
Wanneer je kijkt naar wat de hoogbegaafde kinderen in bijvoorbeeld een plusklas doen, dan denk je al snel: 'Dat zou voor alle kinderen waardevol zijn'. Een leerprogramma dat is afgestemd op de behoeften van hoogbegaafden is uitdagend, sluit aan bij de interesses van de leerling, zet aan het denken en komt tegemoet aan de (basis)behoeften autonomie, competentie en relationele verbondenheid. Maar gelukkig leeft het inzicht 'what's good for the best, is good for the rest' en zien we in de praktijk steeds vaker dat scholen inzetten op brede talentontwikkeling en gepersonaliseerd leren. Kijken we naar modellen die 'de 21ste-eeuwse-vaardigheden' beschrijven, dan komen die vaardigheden ongeveer één op één overeen met de lijstjes die de (onderwijskundige) behoeften van hoogbegaafden opsommen. Dit betekent dus een logische overgang van 'onderwijs voor hoogbegaafden' naar 'begaafd onderwijs voor álle kinderen'.
Deze bijeenkomst is het meest geschikt voor leerkrachten die al ervaring hebben met het vormgeven van ‘rijk onderwijs’. Zo wordt de taxonomie van Bloom als bekend verondersteld, zelfs wordt verwacht dat in de lespraktijk al met hogere orde denkactiviteiten aan de slag is gegaan.
Deze training is het logische vervolg hierop en geeft een praktische aanpak om de lespraktijk het ‘Bloomen’ te laten ontstijgen. Doelgericht, planmatig en gestructureerd met de kinderen aan de slag. Werken aan vaardigheden die de kinderen tot ‘experts’ maken in het oplossen van problemen, informatie opzoeken, creatief denken, samenwerken, mediagebruik en reflecteren.
Je verlaat de workshop met een schat aan ideeën om uit te werken en geschikt te maken voor je eigen praktijk.
Minka Dumont geeft ruim tien jaar les in plusklassen en is bekend om haar lesmaterialen. Daarnaast geeft ze cursussen en workshops door het hele land. Komend schooljaar verzorgt ze samen met Désiree Houkema de driedaagse opleiding 'Begaafd onderwijs’, zie www.begaafdonderwijs.nl en is ze betrokken bij de opzet van een voorziening voor twice exceptionals in de basisschoolleeftijd in Amstelveen.
Media & downloads
- Handout.pdf (637 KB)
Deelnemers


















