-
Inloop en registratie
Registreren is mogelijk vanaf 8:30 uur. In verband met het grote aantal deelnemers graag tijdig aanwezig zijn!
-
Opening: Flow creëren in leren
Welkom en inleiding op het thema 'Flow creëren in leren'
-
Keynote: Talent Development versus Personal Growth
Talent development and personal growth exist as two contrasting ideologies of the education of the gifted. One is product-centered, the other is child-centered. Talent development stresses high achievement, accomplishing highly acclaimed works that win awards. We thus face a dilemma about how to nurture talent: to sacrifice the self in order to reach the highest level of achievement or to support personal growth as the bedrock on which high achievement can be built. The solution lies in the understanding that supporting personal growth support the development of the individual’s talents. How this can be done will be presented by looking at the elements of personal growth and techniques for strengthening them.
Michael M. Piechowski, Ph.D., received his M.Sc. from Adam Mickiewicz University in Poznan, his hometown in Poland. He collaborated with Dabrowski for eight years on the positive desintegration theory, living with intensity and overexcitabilities. Piechowski taught at the University of Illinois, Northwestern University, and Northland College. He is a Senior Fellow of both the Institute for Educational Advancement and Yunasa Summer Camp for Highly Gifted Youth.
-
Inspiratieronde
Met ervaringsverhalen, praktijkvoorbeelden op tedtalk-achtige wijze, een nederlandse en engelse lezing en de mogelijkheid om met Piechowski in gesprek te gaan.
Sessies
- » Succesfactoren in het onderwijs
- » Samenwerken met ouders
- » (Hoog)begaafdheid vanuit levensloopperspectief
- » Een doorgaande lijn van PO naar VO
- » De emotionele begeleiding van begaafde kinderen. Voor ouders en ieder die betrokken is!
- » Het individuele kind centraal
- » Existentiële zelfontwikkeling in cognitief begaafde jongeren (interactieve lezing)
- » Samenwerking tussen onderwijs en zorg
- » Jongeren aan het woord
- » Samenwerken in de regio
- » Connect with Michael Piechowski and ask questions
- » Lecture: Self-regulated learning in Gifted Education and Talent Development
- » Wat als kinderen vastlopen?
- » De onderwijsfilosofie 'Je eigen passies volgen' (interactieve lezing)
- » Motivatie is een werkwoord, maar bij (hoog)begaafden is de flow vaak zoek (interactieve lezing)
-
Lunchpauze
Lunch en netwerken.
-
1e Workshopronde
Maak een keuze uit één van de workshops of kies voor een Engelse of Nederlandse lezing
Sessies
- » Rekenonderwijs: zullen we dat eens wat anders aanpakken? (PO)
- » In gesprek met de leerling om maatwerk te bieden (PO/VO)
- » Hoe kunnen we samen meer betekenen voor de creatieve denkers die (tijdelijk) uitvallen in reguliere settings?
- » (Hoog)begaafdheid (h)erkennen binnen de Jeugdzorg (PO/VO)
- » Creativiteit en Emotionele Ontwikkeling
- » Betekenisvol werken aan persoonlijke leerdoelen (PO)
- » De 'succesvolle' (hoog)begaafde volwassene
- » Exploreren kun je leren
- » Van vallen naar opstaan: succesfactoren in het leven van begaafden die (tijdelijk) zijn uitgevallen in reguliere settings
- » Executieve functies spelenderwijs ontwikkelen
- » Lecture: How acceleration contributes to both academic and social well-being?
- » Talenten zien bij kleuters
- » Sociaal en emotioneel welbevinden van talentvolle leerlingen stimuleren met coöperatief spel
- » Ecologisch kijken naar begaafde kinderen: zicht krijgen op kansen! (PO)
- » Het gevaar van een enkel verhaal. Wie is de hoogbegaafde leerling?
- » Ecologisch begeleiden van onderpresterende leerlingen: hoe vergroot je jouw kans op succes? (PO)
-
2e Workshopronde
Maak een keuze uit één van de workshops of kies voor een Engelse of Nederlandse lezing
Sessies
- » Taalonderwijs: de tijd van lesjes maken is voorbij (PO)
- » CBO Challenge voor jongeren - daag jezelf uit!
- » VISUEEL LEREN - Bewust inzetten van je visuele talenten bij het leren (PO/VO)
- » Van Onderwijs voor Hoogbegaafden naar Begaafd Onderwijs (PO)
- » (Onder)presteren en motiveren in het vo (VO)
- » Zelfcontrole, executief functioneren en psycho-educatie bij hoogbegaafde kinderen
- » Creativiteit stimuleren bij sterke rekenaars
- » Succesangst
- » Dubbel bijzondere leerlingen begeleiden vanuit een strength-based benadering (PO)
- » Ontwikkelen van veerkracht
- » Lecture: The Self of Gifted Adolescents
- » Succesvolle en gelukkige leerlingen in de praktijk
- » Ecologisch begeleiden van onderpresterende leerlingen: hoe vergroot je jouw kans op succes? (PO)
- » Sociaal en emotioneel welbevinden van talentvolle leerlingen stimuleren met coöperatief spel
- » Creativiteit en Emotionele Ontwikkeling
-
Celebrate talent!
In this special performance Erik van der Boom shares his educational experiences and shows his musical talent!
Erik van den Boom did his first four years of the gymnasium in one year and took his final exams at the Stedelijk Gymnasium Schiedam at the age of 13. He won with his graduation assignment on quantum mechanics the Wijnand Wines price 2011. He is a composer and producer of (progressive-/electro-) house and pop music and dj.
-
Netwerkborrel