Afstemmen op dubbel bijzondere kinderen (lezing)

Wanneer:
    • 11:45 - 13:00 - ( 63 / 75 )
Spreker(s): Michiel Noordzij (Spreker)
Locatie: Zaal 12

(over structuur, organisatie en methode)

Kinderen raken altijd een snaar. Vanuit ons vak, onze talenten en door extra studie proberen we steeds beter op hen af te stemmen. Op de werkvloer hebben we zowel vrolijke, inspirerende, vervullende, als ook uitdagende, vermoeiende, of machteloos makende ontmoetingen met hen.

Waar afstemming ons meestal goed af gaat, zitten we soms met de handen in het haar en zijn we handelingsverlegen.

Als dit ons overkomt bij dubbel bijzondere kinderen, wordt het zoeken naar de juiste afstemming ingewikkelder. Het gaat dan immers om kinderen met een complexe ondersteuningsbehoefte. Hoe doen we dat? Waar stemmen we eigenlijk precies op af? Hoe zien we of dat werkt? Hoe sturen we bij? Hoe worden wij minder handelingsverlegen en hoe komt dat het kind ten goede?

En dan nog iets. Hoe zit het met de Transitie Jeugdzorg en Passend Onderwijs? Twee grote, aparte operaties, met gescheiden financiering, die vaak over dezelfde kinderen gaan. Zit afstemming wel in het ontwerp? En wat betekent dat voor dubbel bijzondere kinderen, met hun complexe ondersteuningsbehoefte?

Al deze vragen hebben te maken met structuur, organisatie en methode.  Op de werkvloer voelen we ons niet altijd aangetrokken door deze begrippen. Ze zijn echter regelrecht van invloed op ons vermogen tot handelen en het aanpakken van handelingsverlegenheid.

Deze lezing schetst de problematiek van dubbel bijzondere kinderen in de taal van structuur, organisatie en methode. Hoe komen we tot een functioneel weefsel ten bate van kinderen met een complexe ondersteuningsbehoefte?

Michiel Noordzij is kinder- en jeugdpsychiater. Vanuit de Childpoint Academie maakt hij praktische kennis en ervaring op het gebied van Jeugdzorg beschikbaar voor de dagelijkse praktijk van zorgverleners, ouders en docenten. Hij is auteur van 'Echt wel! De aanpak van gedragsproblemen', een handboek voor ouders, docenten en hulpverleners.

N.B. Op 13 oktober zal Michiel tijdens de post-conference ook ingaan op deze thematiek. De post-conference biedt verdieping en uitwisseling tussen specialisten vanuit verschillende disciplines. Deze dag is bedoeld voor professionals met ruime expertise en ervaring op het gebied van de begeleiding van begaafde kinderen en (jong) volwassenen.

» Meer informatie en aanmelden voor de post-conference op 13 oktober

Deelnemers

Leonieke Boogaard Advies, Begeleiding en Coaching
Skozok
Unique-Talentbegeleiding
Psm-onderwijsadvies & Kwartiermaker (top) talenten regio Oost
Steunpunt Passend Onderwijs Enschede
Basisschool Talentrijk
Hoogbegaafd Hoorn
Schaepmanstichting
Manifesto Hardenberg
Dr. H. Bavinckschool
Swalm en Roer
OnderwijsZorgTeam
Adelbrecht-Windekindschool
stichting Veldvest
Kwaliteitsregister Hoogbegaafdheid
Paraat
Chr. Scholengemeenschap Het Streek
Eckartcollege
Smart-Ease
Het Facet
basisschool De driesprong
Stichting Schoolbesturen Primair Onderwijs ‘s-Hertogenbosch en LBSB
Orthopedagogische studiebegeleiding Nijmegen
Stichting Promes
Basisschool School Vest
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties