Wanneer: |
|
---|---|
Spreker(s): | Sonia van Enter (Workshopleider) |
Locatie: | Zaal 23 |
Deelnemers aan deze workshop maken kennis met de kernprincipes rondom deep-level leren en deep-level lesgeven, en met de invloed van deze houding op interesse, intrinsieke motivatie en voldoening, zowel voor leerlingen als voor leerkrachten in PO en in VO.
Deelnemers gaan deep-level benaderingen tot lesgeven vergelijken met reproductieve of meer oppervlakkige benaderingen. We bespreken de effecten omtrent het stimuleren van het gevoel van autonomie in de leerlingen, en het ontwikkelen van intrinsieke motivatie, een growth mindset, en meer tevredenheid met het leerproces, omdat dat zowel emotioneel als cognitief bevredigender wordt.
Sonia van Enter heeft materialen ontwikkeld die leerlingen en leerkrachten stimuleren om een deep-level benadering te gebruiken. Deze materialen zijn uitermate geschikt voor de doelgroep ‘bijzonder begaafd’, en passen bij het motto ‘gezien worden en jezelf laten zien’ omdat ze zo breed zijn en veel ingangen en werkvormen aanbieden, zowel voor getalenteerde PO leerlingen als voor VO’ers. Bovendien zijn dit materiaal en deze aanpak heel geschikt voor gebruik in allerlei verschillende settings, zowel thuis als op scholen en plusgroepen, alsook op andere plekken waar onderwijs een rol speelt, zoals ziekenhuizen, instellingen voor jeugddetentie, centra voor dropouts of voor getalenteerde jongeren, etc. De materialen en aanpak dragen bij aan het (opnieuw) opwekken van de nieuwsgierigheid en de creativiteit van de jongeren.