-
Inloop en registratie
Registreren is mogelijk vanaf 8:30 uur. In verband met het grote aantal deelnemers graag tijdig aanwezig zijn! Na registratie kan ook alvast de informatiemarkt bezocht worden tot 10 uur.
-
Opening: Gezien worden en jezelf laten zien
Welkom en inleiding op het thema 'Gezien worden en jezelf laten zien'
-
Keynote 'Learning to exhale'
Meeting the intellectual and emotional needs of gifted children
Gifted children possess unique social and emotional needs that must be understood and appreciated before they can be addressed appropriately. In this session, Dr. Delisle reviews these needs and ways to deal with them both in school and at home. Some of the issues reviewed include understanding what giftedness is (…and what it is not), accepting personal imperfections in self and others, and recognizing the fact that being gifted means a whole lot more than simply being "smart".
Using specific examples from his 39+ years as a teacher, counselor and parent of gifted kids, Dr. Delisle will bring the world of gifted children and teens to life for his audience. Gifted adults, being a grown-up gifted child, will recognize themselves, too.
Dr. James (Jim) Delisle retired from Kent State University in 2008 after 25 years of service there as a Distinguished Professor of special education. For the past five years, Jim has worked part-time with highly-gifted 9th and 10th graders at the Scholars' Academy in Conway, South Carolina. He is the author of more than 250 articles and 19 books.
Some of his publications:
Doing poorly on purpose: Underachievement and the quest for dignity (Expected publication date, 2018) - To be published by Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD), Alexandria, Virginia
Dumbing down America: The war on our nation's brightest young minds (and what we can do to fight back). (2014) - Prufrock Press.
When gifted kids don’t have all the answers: How to meet their social and emotional needs. (2015/2002) - Free Spirit Publishing (Co-author: Judy Galbraith)
If I’m so smart, why aren’t the answers easy?: Advice from teens on growing up gifted. (2012) - Prufrock Press (Co-author: Robert Schultz)
The gifted teen survival guide, 4th Edition: Smart, sharp and ready for (almost) anything. (2011) - Free Spirit Publishing (Co-author: Judy Galbraith)
Parenting gifted kids: Tips for raising happy and successful children. (2006) - Prufrock Press
-
1e Workshopronde
Maak een keuze uit één van de workshops
Sessies
- » Doelen stellen voor persoonlijke ontwikkeling
- » De sociale en emotionele effecten van versnellen
- » De hoogsensitieve leerling; opmerken en ondersteunen
- » De emotionele belevingswereld: hoe kun je die verkennen?
- » Betrokkenheid en nieuwsgierigheid door een deep-level aanpak
- » Over de kracht van passie en volharding
- » Durf jezelf te laten zien in een wereld waarin je bent afgestemd op anderen
- » Werken aan talentontwikkeling met kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
- » Afstemmen op dubbel bijzondere kinderen (lezing)
- » Can't you just chill out?
- » Psychologische kwetsuren en traumata
- » Oog voor begaafde (potentiële) thuiszitters
- » Sociaal en emotioneel welbevinden van talentvolle leerlingen stimuleren met coöperatief spel
- » Intensiteit, perfectionisme en stress (gespreksgroep Peers4Parents)
-
Lunchpauze
Lunch, netwerken en gelegenheid voor het bezoeken van de informatiemarkt.
-
2e Workshopronde
Maak een keuze uit één van de workshops
Sessies
- » Ongekend talent? (Hoog)begaafde leerlingen met een andere culturele achtergrond
- » De hoogsensitieve leerling; opmerken en ondersteunen
- » Het perspectief van een kind of jongere zien: Coaching bij (dreigende) uitval
- » Spiegeling met gelijkgestemden in een groep met peers
- » Existentiële zelfontplooiing stimuleren in (hoog)begaafde jongeren
- » Durf jezelf te laten zien in een wereld waarin je bent afgestemd op anderen
- » De praktijk van afstemmen op dubbel bijzondere kinderen
- » The Complex Well-Being of Gifted Children with Autism (lezing)
- » Doing poorly on purpose
- » Sociaal en emotioneel welbevinden van talentvolle leerlingen stimuleren met coöperatief spel
- » Topsport als inspiratiebron voor het zien van kinderen met veel potentie (lezing)
- » Kijken áchter het gedrag van kinderen, vraagt een onderzoekende waarderende houding
- » Hallo, mogen wij u iets vertellen? Hoogbegaafde pubers aan het woord.
- » Dubbel bijzonder: HGW bij de complexe combinatie van (kenmerken van) begaafdheid en leer- en/of gedragsproblemen
-
3e Workshopronde
Maak een keuze uit één van de workshops
Sessies
- » Doelen stellen voor persoonlijke ontwikkeling
- » 1+1=3; HGW voor als begaafdheid botst met een stoornis
- » De emotionele belevingswereld: hoe kun je die verkennen?
- » Het perspectief van een kind of jongere zien: Coaching bij (dreigende) uitval
- » Spiegeling met gelijkgestemden in een groep met peers
- » Betrokkenheid en nieuwsgierigheid door een deep-level aanpak
- » Existentiële zelfontplooiing stimuleren in (hoog)begaafde jongeren
- » Over de kracht van passie en volharding
- » Willen hoogbegaafde kinderen zèlf presteren? (lezing)
- » Classroom Strategies for Working with Gifted Children with Autism
- » Kijken áchter het gedrag van kinderen, vraagt een onderzoekende waarderende houding
- » Intensiteit, perfectionisme en stress (gespreksgroep Peers4Parents)
- » Aandacht voor begaafde leerlingen binnen Passend onderwijs
- » Q & A met Jim Delisle
-
Netwerkborrel